Det finns något så otroligt tillfredställande att ta fram nya recept, att få leka med olika sorters ingredienser, smakar och texturer. För att tillslut nå ett resultat precis som man önskade, sen kommer min andra stora passion in i bilden nämligen foto, att få till den där bilden med fantastiskt ljus och snygga detaljer som gör att bakverket kommer fram till sin fulla rätt. Ja detta är minsann det absolut roligaste jag vet, och jag är så glad att ni följer med mig och allt som händer här inne.
Idag bjuder jag på cheesecake-rutor med vanilj och blåbär, ett sådant fantastiskt bakverk och fina smaker, jag har försvenskat och gjort cheesecaken på cream fraîche istället för färskost just för den något lenare konsistensen och ännu fräschare och söt smak. Blir ni nyfikna så hoppa ner och kika in receptet. 
 
 
 
 
 


Ingredienser: 
 
Pajbotten:

⁃ 100 g smör
⁃ 3 dl mjöl
⁃ 1.1/2 msk florsocker
⁃ 1.1/2 msk vatten
 
Cheesecakefyllning:

⁃ 5 dl creme fraiche 
⁃ 2 dl florsocker
⁃ 1 msk vaniljsocker
⁃ 2 ägg
⁃ 2 msk maizena majsstärkelse 
⁃ 1.1/2 tsk färskpressad citron 

⁃ 75 g frysta blåbär

Såhär gör du:

1. Knåda ihop ingredienserna till mördegsbotten.
2. Sätt ugnen på 200 grader.
3. Klä långpanna i storleken 20/30 cm med bakplåtspapper och tryck ut mördegen i botten och ca 2-3 cm upp på kanterna.
4. Grädda ca 10 min. 
5. Sänk ugnstemperaturen till 150 grader.
6. Koka upp blåbären i en kastrull och passera genom finmaskig sil.
7. Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen försiktigt.
8. Häll över 2/3 delar av fyllningen över den gräddade botten.
9. Tillsätt blåbärssaften i den resterande smeten och rör jämnt, ringla över den vita smeten och dra med en kniv för snyggt mönster.
10. Grädda mitt i ugnen ca 30-35 minuter, den ska vara fast men dallra något. 
11. Låt kallna och skär i önskad storlek.
#1 - - Amanda A:

Mums!

#2 - - Josefin:

Hej!

Om man ska göra cheesecaken i en rund springform som är 24 cm, ska man göra en hel sats då eller tror du att man behöver minska receptet?

#3 - - Josefin:

Hej!
Undrar också om man ska minska på receptet om man gör cheesecaken i en rund springform?
Har tänkte att göra denna ikväll och bjuda gäster på!