Just nu pågår ett kreativt kaos här hemma, idéerna är oändliga och så mycket som jag vill testa. Så mycket roligt på gång och det firar vi idag med ett ljuvligt recept på chokladtoscapaj med mandel, hasselnötter och kokos i en söt och seg karamell, det mörka chokladpajskalet bryter det söta och utgör en härlig kombination. Tosca har alltid varit en stor favorit hos mig, av den enkla anledningen att den varit ett stående inslag på alla bjudningar i släkten. Jag vill givetvis förvalta arvet av detta bakverk på bästa sätt men med min egna touch så här kommer mitt recept. Trevlig helg! 
 
 
 
 


Ingredienser:

⁃ 100 g smör
⁃ 2 dl mjöl
⁃ 1/4 dl kakao
⁃ 1.1/2 msk florsocker


⁃ 100 g sötmandel 
- 100 g hasselnötter 
- 1 dl kokos
⁃ 100 g smör
⁃ 1.1/2 dl socker
⁃ 2 msk vetemjöl
⁃ 3 msk mjölk

- 50 g mörk choklad att ringla över
 
 
Såhär gör du:

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Knåda ihop ingredienserna till pajdegen, kavla och klä pajformen. Ställ i frysen ca 30 min.

3. Hacka nötterna och lägg alla ingredienser till toscan i en kastrull, låt koka ihop några minuter. 
 
4. Grädda pajskalet ca 10 min i mitten av ugnen.
 
5. Häll toscan i det gräddade skalet och grädda ytterligare 15 min. 
 
6. Låt svalna och ringla över smältchoklad. 
 
7. Servera!