Ljuset dröjer sig kvar allt längre och längre för var dag som går, och längtan efter våren börjar smyga sig på. Jag har inget emot vinter och kyla snarare tvärtom men nu när januari börjar närma sig sitt slut så får jag ändå en längtan efter den där första värmande vårsolen, när man kan sätta sig på förstukvisten med en kopp kaffe. Så idag tänkte jag bjuda på en riktig klassiker iallafall här hemma, nämligen Toscakaka, denna saftiga sockerkaksbotten med vanilj toppad med söt nötkaramell. Detta är ett av mina första recept som jag skapat och jag blir lika lycklig när jag öppnar ugnsluckan och doften av rostade nötter, karamell och vanilj sprider sig här hemma. Ett bakverk som bara av dess doft skapar minnen från från förr.
Har bakat denna kaka så många gånger man totalt glömt att dela med mig till er, så här kommer receptet som alla tosca-älskare måste testa. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ingredienser:

Kakan:

⁃ 150 g smör
⁃ 2 dl socker
⁃ 2 tsk vaniljsocker
⁃ 2 ägg
⁃ 3 dl vetemjöl
⁃ 2 tsk bakpulver
⁃ 1 dl mjölk 

Tosca

⁃ 200 g sötmandel 
⁃ 100 g smör
⁃ 1.1/2 dl socker
⁃ 2 msk vetemjöl
⁃ 3 msk mjölk

Såhär gör du:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smöra och bröa en rund springform
3. Rör smör, socker och vaniljsocker pösigt. 
4. Rör ner ett ägg i taget , rör kraftigt mellan varje ägg. 
5. Tillsätt vetemjöl, bakpulver och mjölk. Blanda allt till en jämn fin smet.
6. Häll smeten i formen grädda i 30 minuter.
7. Hacka mandeln till toscan och lägg i kastrull tillsammans med övriga ingredienser , låt Toscan koka upp under ständig omrörning. 
8. Häll toscan över kakan och ställ in ytterligare 15 minuter (175 grader som tidigare). 
9. Låt kakan svalna.
#1 - - Jonas Hedqvist:

Wow, tosca var SÅ längesen!!!! Ser super ut!

Svar: ja men asså hur mycket älskar man inte tosca. :D tack!
Gustav Lagerträd