Att i lugn och ro gå upp en tisdagmorgon med solen strålandes utanför, brygga morgonkaffet fixa frukosten och slå sig ner vid köksbordet med vetskapen av att man har en dag utan måsten, det är kvalitetstid och vardagslyx för mig. Jag passade faktist på att göra amerikanska pannkakor efter mitt ett favoritrecept som jag toppade med massa hallon och blåbär.

För att fortsätta dagen i samma härliga fotspår så tänkte jag bjuda er på ett recept som blev kvällens dessert här hemma, en MiniPavlova alltså små marängbakelser fyllda med en päronkompott som jag kryddade med kardemumma, vanilj och konjak. En kompott som självklart klarar sig utan konjak för den som så önskar men den ger päronen lite extra sting och en lite spännande smakdimension. 
Jag toppade som avslutning med vispad grädde och färska bär. Ja ni hör ju att detta är ju en dessert som går hem hos de flesta, även lätt att göra allergivänlig.

 

 

 

 


Ca 9 st.
Pavlovabakelser:

- 4 äggvitor
- 2.1/2 dl socker
- 1 msk maizena majstärkelse 
- 1 krm salt
- 1/2 tsk vitvinsvinäger

Päroncurd:

- 300 g päron
- 2 msk muscovadosocker
- 1/2 tsk kardemumma
- 1/2 tsk vaniljpulver
- 2 tsk konjak

Vispgrädde och önskade bär/frukt till servering. 


Såhär gör du:


1. Sätt ugnen på 125 grader.

2. Klä en plåt med bakplåtspapper.

3. Vispa äggvitorna till ett hårt skum, tillsätt sedan sockret lite åt gången under ständig vispning till fast blank maräng, tillsätt sedan maizena och salt tills det är väl blandat och avsluta med vitvinsvinägern, vispa jämnt. 

4. Klicka eller spritsa ut till 9 lika stora bakelser på bakplåtspappret.

5. Grädda i mitten av ugnen ca 1h och 20min. Stäng av ugnen och låt stå ytterligare 45 min tills ugnen svalnat något. 

6. Medan marängerna står i ugnen kan du koka kompotten: skär päronen i mindre bitar och häll ner i kastrull tillsammans med resten av ingredienserna, låt alltsammans sjuda och puttra tills päronen börjar mjukna, krossa sedan sönder päronen lite grann men låt de fortfarande vara lite bitar i. 
Låt svalna.

7. Fyll sedan dina kalla maränger, klicka över lite vispad grädde och toppa med dina favoritbär, Servera!