Idag konstaterade jag att det är höst på riktigt, det är sådär ruggigt ute och kylan biter tag i dom rösenröda kinderna, jag kan inte annat än konstatera att jag älskar den här tiden på året. Man får ta på sig den där extra tjocka koftan på morgonpromenaden och trädgårdens alla fruktträd är som ett ända stort skafferi av godsaker, skördetid helt enkelt. Men kanske bäst av allt, man kan krypa upp i soffan dra filten över benen kanske till och med tända dom där ljuslyktorna som inte varit tända sen jag vet inte när. 
Men när man kryper upp där i soffan vill man ju gärna njuta av något riktigt gott och   därför tänkte jag idag bjuda på en härlig Mini-Chessecake med vanilj och hallonswirl, smaken skulle jag vilja beskriva som en milkshake, så krämig, len och söt men ändå härligt fräsh.
 
Apropå skördetid och trädgårdens alla härliga frukter så var jag inne och besökte Klingskitshen, en fantasisk tjej med så härliga recept och bilder, hon har bakat något så underbart som en Äppelkladdkaka med kanel. Denna måste jag testa, receptet och hennes blogg hittar ni här:  http://klingskitchen.blogg.se/2016/september/appelkladdkaka.html .
Om ni vill ha tips på ännu fler härliga kladdkaksrecept så får ni inte missa dessa fem: http://blogg.se/article/2016/september/lista-recept-pa-5_kladdkakor.html perfekt inför helgens bakning och fikastunder.
 
Trevlig helg på er!
 
 
 
 
 
 
Ingredienser: 
 
Botten:
 
- 10 digestivekex 
- 50 g smör (3.1/2 msk smält smör)
- 2 tsk socker
 
Hallonswirl:
 
- 60 g frysta hallon
- 2 msk socker
 
Cheesecakefyllning:
 
- 200 g färskost 
- 1.3/4 dl socker
- 1.1/2 msk maizena majsstärkelse
- 2 tsk vaniljsocker
- 4 msk gräddfil ( 70 g )
- 1 ägg
 
 
Såhär gör du:
 
Botten:
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Smält smöret.
 
Mixa digestivkexen ihop med de smälta smöret och sockret, tryck ut ordentligt i muffinsformar i muffinsplåt. 
 
Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter, låt kallna.
 
HallonSwirl:
 
Lägg de frysta hallonen och sockret i en kastrull och koka ihop.
 
Passera igenom finmaskig sil.
 
Cheesecakefyllning:
 
Rör ihop maizena, socker och vaniljsocker tillsätt sedan färskost och gräddfil, vispa till jämn smet.
 
Rör försiktigt ner ägget tills allt är väl blandat. 
 
Fördela jämnt över de gräddade bottnarna och droppa försiktigt lite hallonsås över fyllningen, ta sedan en tandpetare och gör ett ”swirl" mönster ovanpå.
 
Grädda i mitten av ugnen ca 18-25. 
( ja gräddade ca 20 min, helt beroende på hur effektiv ugn man har.)
 
Låt svalna och ställ kallt någon timma. 
 
Servera sedan och njut ordentlig
#1 - - Jessica :

Åh vad gott det låter!

Svar: Supersmarrigt, dom blir inte långvariga här hemma :)
Gustav Lagerträd

#2 - - Jonas Hedqvist:

Håller med!
Riktigt jäsigt nu när man får ta på sig den där tjocka tröjan :) Den tröjan som var alldeles för varm under våren och sommaren, men som är perfekt nu :)

Svar: Ja men visst är det härligt, underbart att kunna klä sig i dom där härliga bylsiga kläderna nu. :D
Gustav Lagerträd