Igår berättade jag om klassiska familjerecept och idag tänkte jag bjuda på ett recept på en gudomlig småkaka som hängt med många år. 
 
Vissa smaker påminner mig om barndomen och kanske rent av väcker minnen, fina minnen och det är precis vad dessa Havre och kokoskola-kakorna gör.
Min mor bakade alltid dessa och jag minns så väl att jag älskade dom just för att dom smakade kola och påminde lite om knäck. Att som liten smyga ut i köket och försiktigt öppna frysen och smyga med några och äta dessa helt frysta kommer ja ihåg var en succé. 
 
Nu ganska många år senare har dom tyvärr blivit lite bortglömda men det ska vi råda bot på nu med min egna nytolkning av dessa kakor. 
 
Jag som fullkomligen älskar choklad valde att ringla kraftig mörk choklad över kakorna när de svalnat, ett sätt att göra dessa lite mer vuxna och dämpa sötman något. 
 
Lika goda som enkla bara att röra ihop.
 
 
 
 
Ca 30-35 st
 
Ingredienser:
 
- 150 g smör
- 1.1/2 dl kokos
- 3.1/2 dl havregryn
- 1.1/2 dl socker
- 1/2 dl sirap
 
- eventuellt mörk choklad att ringla över. 
 
 
Såhär gör du:
 
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
 
2. Smält smöret.
 
3. Rör ihop kokos, havregryn och socker.
 
4. Tillsätt sirap och de smälta smöret, rör till jämn smet.
 
5. Fördela i små formar (minimuffins) och grädda på plåt i mitten av ugnen ca 10-13 min. Håll koll när de börjar få lite färg.
 
6. Låt kallna och njut sedan av ljuvliga knäckiga kakor. 
 
7. Dessa kakor förvaras bäst i frysen om inte alla går åt direkt.