Fantastiska höst, klart att det är med ett visst vemod man lämnar sommarens sköna dagar bakom sig, men hösten är något alldeles speciellt för mig.
Jag tänker på färgsprakande trädkronor som slår i alla dessa underbara färger och mysiga fikastunder. 
Eller dom där dagarna man tar sig ut i skogen och plockar bär och svamp, naturens helt egna skafferi som är som allra bäst nu på hösten. 
Sen är ju hösten pajarnas högsäsong och därför tänkte jag dela med mig av ett lite roligt recept på kladdkaks-smulpaj med hallon. Ja ni läste rätt, en kladdig chokladkaka bakad med hallon och choklad-smuldeg ovanpå, supergott och väldigt enkelt.
 
 
 
 
8-10 personer
 
ingredienser:
 
kladdkaka:
 
  • 150 g smör
  • 150 g mjölkchoklad
  • 2 dl socker
  • 2 dl mjöl
  • 1/2 dl kakao
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 1/2 tsk bakpulver
 
hallontopping:
 
  • 200 g hallon
  • 1 msk maizena
  • 1 msk socker
 
smuldeg med hackad choklad:
 
  • 50 g smör
  • 2 dl havregryn
  • 1/2 dl ljust muscovadosocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50 g hackad choklad
 
Såhär gör du :
 
 
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Klä en springform med bakplåtspappaer i botten och smöra och mjöla en springform ca 25cm.
  3. Blanda hallonen, maizena och socker i en kastrull och koka till ”syltig” konstistens. ställ åt sidan.
  4. Smält smöret till kakan i en kastrull och bryt ned chokladen, vänta någon minut och rör sedan till jämn choklads, rör sedan ner resten av ingredienserna och häll i formen.
  5. Smula ihop alla ingredienser till smuldegen.
  6. Bred ut hallontoppingen försiktigt över chokladsmeten och toppa sedan med smuldegen.
  7. Grädda i mitten av ugnen ca 25 min. Men håll koll det kan variera från ugn till ugn och vissa behöver mer eller mindre tid än andra. Jag brukar titta efter 20 min och skaka lite lätt på formen, den ska fortfarande ”dallra” lite.
  8. Låt kallna, gärna i kylen en stund, servera! 
 
 
#1 - - Veronica Wallgren:

Gud vad gott!

Svar: Farligt gott 😊
Gustav Lagerträd

#2 - - Rode Gradin:

Den här ser så gudomligt god ut att det bara vattnas i munnen. Är det för sent att baka efter tio på kvällen är min fråga haha? Nej men denna ska bakas så fort jag får tillfälle! Tack för inspirationen :)

Svar: Ja det är rent av livsfarligt att ha denna hemma. Nejdå det är aldrig försent att baka 😊 ja du kommer inte bli besviken! Tack själv! Trevlig helg!
Gustav Lagerträd