Jag älskar att baka tårtor i alla dess former och varianter, men en variant på tårta älskar jag kanske ännu lite mer nämligen Moussetårta. 

Finns det något vackrare och stilrent än en snygg moussetårta med skarpa linjer och lager med härliga smakkombinationer. En god vän frågade mig för ett tag sedan vad för tårta jag skulle ha om jag gifte mig, jag hade inget riktigt bra svar, varken smakmässigt eller utseendemässigt. MEN nu vet jag och här nere kan du hitta receptet på min framtida bröllopstårta, en Browniebotten fylld med färskostmousse och blåbärsmousse i ett härligt melerat mönster, dekorerad med minimaränger och blåbär. En stilren och gudomlig tårta som fick högsta betyg, min mor gav den även betygen "den bästa tårta du gjort".

 

Denna tårtan rekommenderar jag även till kalas eller vilken härligt fika som helst, därför har jag delar upp receptet så du kan bara bara den lilla eller stirra om man så önskar. 

Hoppas det ska smaka.

 

 
 
 
 
 
 
 
Ingredienser:

Stora tårtan ca 24 cm:

Chokladbotten:
 
-  150 g smör
- 200 g choklad
- 2 ägg
- 2 dl socker 
- 1 msk vaniljsocker 
- 2 dl mjöl

FärskostMousse:

- 200 g Philadelphia 
- 2 äggulor 
- 1.1/2 tsk gelatinpulver + 1 msk vatten
- 4 dl grädde
- 2 msk florsocker
- 2 tsk vaniljsocker

BlåbärsMousse:

- 100 g blåbär 
- 2 äggulor
- 1.1/2 tsk gelatinpulver + 1 msk vatten
- 5 dl grädde
- 5 msk florsocker

 Lilla 15 cm tårtan:

Chokladbotten:

- 75 g smör
- 100 g choklad
- 1 dl socker
- 1 dl mjöl
- 1/2 msk vaniljsocker
- 1 ägg

FärskostMousse:

- 100 g Philadelphia 
- 1 äggula
- 1 tsk gelatinpulver + 1 msk vatten
- 2 dl grädde
- 1 msk florsocker
- 1  tsk vaniljsocker

BlåbärsMousse:

- 50 g blåbär
- 1 äggula
- 1 tsk gelatinpulver + 1 msk vatten
- 2.1/2 dl grädde
- 3 msk florsocker

Såhär gör du:

Chokladbotten:

1. Sätt ugnen på 175 grader och klä en springform med bakplåtspapper runt sidorna och botten.
2. Smält smöret och bryt ner chokladen låt stå någon minut och rör sedan till jämn smet.
3. Tillsätt resten av ingredienserna och rör till klimpfri smet.
4. Grädda den stora 20-25 minuter och den lilla 18-20 minuter.
5. Låt svalna helt.

FärskostMousse:

1. Lägg gelatinpulvret i kallt vatten. 
2. Vispa färskosten med florsocker och vaniljsocker jämnt.
3. Vispa grädden hårt.
4. Smält gelatinet ihop med äggulorna och häll över i färskostsmeten, rör tills allt är klumpfritt.
5. Blanda nu ihop färskostsmeten med den vispade grädden och rör försiktigt ihop till jämn mousse. 

Blåbärsmousse:

1. Lägg gelatinpulvret i kallt vatten.
2. Koka upp blåbären i en kastrull och passera genom finmaskig sil häll tillbaka i kastrullen, ställ åt sidan.
3. Vispa grädden och florsocker hårt.
4. Blanda blåbärssaften med äggulor och gelatinet på låg värme tills gelatinet smält. Rör ner lite av den vispade grädden.
5. Blanda nu ner blåbärs smeten i den vispade grädden och rör försiktigt till jämn mousse. 

Montering:

1. Börja med att hälla lite utav FärskostMoussen över chokladbotten (som fortfarande står i bakplåtsklädd form). 
2. Fortsätt sedan med att hälla lite av BlåbärsMoussen, skaka försiktigt på formen så moussen fördelar sig jämnt.
3. Fortsätt på samma sätt med alla lager. 
4. Ställ nu tårtan i kylen gärna över natten eller minst 6-7 timmar. 
5. Ta sedan ur formen, dra loss bakplåtspapperet och dekorera på önskat sätt.
6. Om du nu bestämt dig för att göra båda och montera i två våningar, placera den lilla botten på en hård pappertallrik som är klippt efter storleken på tårtan, stick ner 7 st stora sugrör i den stora tårtan så den lilla tårtan vilar stadigt uppepå.
#1 - - Erika:

Jättefin! Blir sugen på att testa ditt recept, har du ngt på kanterna i formen när du häller i moussen? Mvh Erika

Svar: Hej Erika. Va roligt att höra, det tycker jag! Jag klär formen med bakplåtspapper på sidorna och i botten redan när jag bakar botten, sen låter jag det sitta kvar när jag monterar mousserna 😊 ha fin dag! // Gustav
Gustav Lagerträd

#2 - - Simona:

O M G...det måste jag testa snart. Älskar färgerna och låter gudomligt gott.

Svar: Tack snälla du, ja man blir så glad av dessa färger. :)
Gustav Lagerträd

#3 - - Systrarnasdrömmar:

Ser ju galet god ut! Får kanske bli en sån till Lillemans 1-års dag... Ha det gott /A-L

Svar: Tack snälla ni! va roligt! Trevlig kväll. //Gustav
Gustav Lagerträd

#4 - - Angelika:

Hej,
Det står äggulor i instruktionerna på blåbärsmoussen men inte över sammanställningen av ingredienserna.

Svar: Hejsan! Tack för att du uppmärksammade detta. Nu är det fixat och korrekt. // Gustav
Gustav Lagerträd

#5 - - Sofia:

Har precis bakat denna och väntar på att den ska stelna i kylen :)
I receptet för färskostmoussen står det att man ska smälta gelatin med äggula...ska det värmas? Jag rörde ihop det kallt eftersom det inte nämndes något annat...

#6 - - Anna Hansson:

Hejsan! Jag vill gärna göra denna till min sons födelsedag på lördag. Vet att jag är ute sent med frågan men.... jag undrar också hur man ska göra med gulan och gelatinet? Ska man värma äggulan?
Med vänlig hälsning, Anna Hansson