1. Ugnen går på högvarv och visparna likaså en fredag helt i min smak, apropå smak så bakas det idag amerikansk dessert till kvällens middag. Finns det något bättre än att avnjuta en middag med familj eller vänner efter en hektiskt arbetsvecka, bara i lugn och ro slå sig ned och fullständigt njuta av god mat och umgänge.  
     
    Amerikansk klassiker a la herrhavreflarn, det är precis vad som bjuds på här hemma idag. En klassisk bakad New York Cheesecake gjord på yoghurt för en fräschare touch, jag skulle beskriva smaken som en luftigare variant på cheesecake nästan som en bakad vaniljmousse med dess lena krämiga karaktär och perfekt tillsammans med det smuliga pajskalen som riktigt omfamnar det krämiga innehållet.
    Jag toppar denna härliga skapelse med säsongens bär för att fullända fredagsfrestelsen.
     
     
     
     
     
     
    6-8 personer
     
    ingredienser:
     
    Botten:
     
    • 13 digestive (ca 200 g)
    • 60 g smör
     
    Chessecakefyllning:
     
    • 200 g philadelphia 
    • 200 g naturell yoghurt
    • 4 ägg
    • 2 dl socker
    • 1 msk vaniljsocker
    • 1 msk maizena
     
    Topping:
     
    • Bär efter eget tycke och smak.
     
    Såhär gör du:
     
    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Smält smöret i en ksatrull, smula digestiven i en bunke och slå över det smälta smöret, blanda ihop ordentligt och tryck ut i önskad form, ställ i kylen. ( Jag använde en form 15cm för ordentligt höjd, går givetvis i större form tänk bara på att hålla lite koll på tiden i ugnen.)
    3. Vispa ihop alla ingredienser till fyllningen förutom äggen ordentligt.
    4. Tillsätt äggen ett i taget och rör ordentligt mellan varje.
    5. Häll i över fyllningen i pajskalet och grädda mitt i ugnen 15 min sedan drar du ned temperaturen till 125 och gräddar ytterligare 1 timma. 
    6. Låt kallna helt så den sätter sig ordentligt.
    7. Toppa med valfria bär och servera.