Småkakor detta underbara bakverk med oändliga möjligheter och smakkombinationer. Jag är barnsligt förtjust i kakor och degen också för den delen, men jag tror inte jag är ensam. Idag bakade jag ljuvliga kaksnittar som jag fyllde med nutella, dom blir sådär spröda och sega och tillsammans med den söta och lena hasselnötskrämen är det en småkaka med det där lilla extra. Många beskriver småkakor som tråkigt men med denna härliga kaka kan man nog övertyga den största skeptiker och ändra åsikt. Blir ni sugna så finner ni receptet nedan.
 
 
 
 
 
 
Ingredienser:
  • 150 g smör
  • 1 dl socker
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 ägg 
  • 3/4 burk nutella eller annan hasselnötskräm
 
Såhär gör du:
 
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Knåda ihop alla ingredienser till kakdegen.
  3. Kavla ut mellan plastfolie till en rektangel, lägg i kylen en stund.
  4. Skär degen på längden så du får två rektanglar, fördela nutellan på mitten vik in ändarna så nutellan inte runner ut, och rulla ihop till två rullar. ( se bilder nedan. )
  5. Lägg rullarna med skarven nedåt på bakplåtskläddplåt och grädda i mitten av ugnen ca 10-15 min.
  6. Skär i snittar när dom svalnat något och låt stelna.
  7. Förvara torrt i tätslutande burk eller i frysen.
       
 
 
#1 - - Linn Bank:

Nej men åh så gott detta ser ut!! Måste skrivas upp på baklistan haha!!