Någonting som jag är väldigt förtjust i är citrusfrukter, alla sorter men en av dem är min stora favorit och det är citronen. Jag älskar bakverk smaksatt med citron oavsett om det är en kräm, mousse, eller kaka. Just den distinkta fräscha smaken tillsammans med sötman från sockret gör att mina smaklökar gör frivolter.
Så idag bjuder jag på ett riktigt fräscht och härligt recept på Lemoncurd och Vanilj-Cheesecake bakad på en seg kakbotten, den har verkligen allt ett bakverk kan behöva, dessutom tor jag att den gör succé hos gästerna. 
Inte svår att göra men den tar lite tid, perfekt att baka kvällen innan och förvara i kylen under natten, tänk på att göra marängtoppingen precis innan servering.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ingredienser:
 
LemonCurd:
 
  • 6 äggulor
  • 2 dl socker
  • Saft från två pressade citroner + cezt från en.
  • 50 g smör
 
KakBotten:
 
  • 100 g smör
  • 2.1/2 dl mjöl
  • 2 dl mandelmjöl
  • 1 dl ljust muscovodosocker
  • 1 msk vatten
 
Cheesecakefyllning:
 
  • 1 sats lemoncurd (ca 2.1/2 dl)
  • 300 g färskost
  • En burk kondenserad mjölk
  • 3 msk maizena majsstärkelse
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
 
Marängtopping:
 
  • 1 dl äggvita
  • 1 dl socker
 
 
Såhär gör du:
 
 
1.Vispa ihop äggulorna till lemoncurden med sockret i en kastrull. (spara två av äggvitorna till marängtoppingen.)
2.Tillsätt saft och cezt från citronerna och sjud under lätt vispning till en tjock kräm.
3.Tag från värmen och rör ner smöret, låt svalna.
 
4.Sätt ugnen på 200 grader.
5.Klä en form ca 15 cm med bakplåtspapper runt sidor och botten.
6.Knåda ihop alla ingredienser till bottnen och tryck ut i formen.
7.Grädda mitt i ugnen ca 18 min. Låt svalna.
 
8.Sänk ugnsvärmen till 150 grader
 
9.Vispa ihop lemoncurd, färskost, maizena och vaniljsocker till jämn smet.
10.Rör ner den kondenserade mjölken.
11.Vänd ner ett ägg i taget försiktigt, häll i formen över bottnen.
12.Grädda mitt i ugnen ca 1.1/2 timma, låt kallna och stå några timmar så den sätter sig ordentligt.
 
13.Vipsa äggvitorna till ett fast skum, tillsätt sockret lite i taget och vispa till fast blank maräng.
14.Spritsa på önskat sätt och bränn av marängen med en brännare.
15.Servera.
#1 - - Hanna Karlsson:

Åh, hur gott låter inte det där då, Mums!

#2 - - Isabell:

Mums, vad gott det lät och så himla fin!