Kanelbullensdag har firats med pompa och ståt här hemma, jag kunde nämligen inte hålla mig från att baka dessa ljuvliga sötebröd. Men det blev helt traditionella och vanliga kanelnystan efter mitt favorit recept som alltid ger dom där saftiga stora bullarna med mycket smak av kardemumma och fullproppade med smör.
Jag passade även på att baka en ljuvlig kanellängd som både är vackert och gott att bjuda på. 
Det jag gillar med detta recept är att dom håller sig saftiga även fast dom varit frysta och tinas. 
 
Men om ni är sugna på att baka något lite mer annorlunda kanelbullsrecept så tycker jag att ni ska kika in  på länken nedan och inspireras av alla roliga, kreativa recept.
http://blogg.se/article/2016/october/recept_kanelbullar_kanelbullens_dag.html
 
Jag fastnade speciellt för denna fantastiska skapelse, en gigantisk kanelbulle med underbar färskost-glaze, glöm inte titta in Simonas fantastiska blogg med härliga bilder och recept.
http://cookiesandsweets.se/2015/october/cinnamon-roll-cake.html 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ca 36 st

Ingredienser:

  • 150 g smör
  • 5 dl mjölk 
  •  50 g jäst ( ett blått paket )
  •  1 dl socker
  •  1 rejäl nypa salt
  •  2 tsk stött kardemumma
  •  13-14 dl mjöl

Fyllning:

  •  150 g smör
  • 1 dl socker
  • 2 tsk kanel

  • ett ägg och en nypa salt till pensling

  • pärlsocker



Såhär gör du:


  1. Skär smöret i centimeter stora kuber.
  2. Smula jästen i en bunke.
  3. Värm mjölken till 36-37 grader.
  4. Häll lite av den ljumna mjölken över jästen och rör tills jästen löst sig, tillsätt resten av mjölken, smöret, sockret, kardemumman, saltet och 10 dl av mjölet, arbeta ihop till jämn kladdig deg. 
  5. Tillsätt sedan resten av mjölet lite i taget medans maskinen går eller om du knådar förhand tills degen är smidig och välarbetat. 
  6. Jag lät degen gå i maskinen ca 10min. 
  7. Täck med handduk och låt jäsa ca 1.1/2 h.
  8. Blanda ihop fyllningen av smör, socker och kanel till jämn smet.
  9. Dela degen i två på mjölat underlag.
  10. Kavla ut degen till en stor rektangel och bred på kanel och sockersmöret.
  11. Vik rektangel dubbel och skär ut remsor som du sedan tvinnar ihop, tvinna två runt varandra för extra stora nystan, och lägg på plåt. 
  12. Sätt ugnen på 225 grader.
  13. Låt bullarna jäsa ca 30 min under bakduk och pensla sedan med uppvispat ägg och strö pärlsocker över, grädda i mitten av ugnen ca 7-10 minuter.
  14. Låt svalna på galler och njut sedan av ljuvliga och saftiga bullar.
  15.  Vill du baka kanelängder så sätter du ugnen på 175 grader och klär en brödform med baklpåtspapper och stoppar ner 5 st nystan med lite mellanrum, låt sedan jäsa 30 min, pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i nedre delen av ugnen ca 25-30 min.