Imorgon är det den dagen på året då hela Sverige doftar ljuvligt av kanel, kardemumma, smör och socker, som en dimma som lägger sig öve vårt avlånga land och jag älskar det, jag talar naturligtvis om kanelbullensdag. 
Detta underbara bakverk som har lika många recept som det finns bagare, men nu är det ju faktist så att det tar lite tid att baka just bullar, jäsning i omgångar, utabakning och gräddning. Därför har jag länge funderat på hur man skulle kunna närma sig detta bakverk fast utan jäsning och att det ska behöva ta så lång tid, och nu kan jag dela med mig utav ett recept på ett supersnabbt alternativ till kanelbullar fast på under en timma. Jag utgick från ett underbart recept på amerikanska scones som jag experimenterade fram för några år sedan som har konsistens av vetedeg fast något mer kompakt, en blandning mellan bulle och mjukkaka. 
Jag älskar detta recept för du kan verkligen baka någonting som påminner om kanelbullar på mindre än en timma och jag slog på stort och gjorde en gigantisk kanelbulle som jag garnerade med icing. 
Men självklart går det lika bra att göra flera mindre istället. 
 
 
 
 
 
 
 
Ingredienser:
 
Kakan:
 
⁃ 4.5 dl mjöl
⁃ 1 dl socker
⁃ 1/2 dl ljust muscovadosocker
⁃ 2 tsk vaniljsocker
⁃ 2 tsk bakpulver
⁃ 1 tsk kanel
⁃ 1 tsk kardemumma
⁃ 120 g smör
⁃ 1 dl grädde
⁃ 1 ägg

Fyllning:

⁃ 50 g smör
⁃ 1/2 dl socker
⁃ 1 tsk kanel

Såhär gör du:

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda smöret, sockret och kanelen till fyllningen.
3. Klä en springform med bakplåtspapper i botten och sidorna.
4. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, smula ner kallt smör och arbeta med fingrarna till smulig konsistens.
5. Vispa ihop grädde och ägge.
6. Häll ner äggvispet i den andra bunken och rör till jämn smet.
7. Rulla degen och forma en gigantisk bulle i formen.
8. Fördela fyllningen i mellanrummet i Bullen och grädda ca 
20-25 minuter i mitten av ugnen.
9. Låt kallna och servera.
 
10. Vill du göra mindre bullar så gör du på samma sätt fast du gräddar dom i bullformar i en muffinsplåt och då gräddar du dom i mitten av ugnen ca 15-18 min.