Tänk er att befinna sig i Paris och gå runt bland alla fantastiska ateljéer och boutiqer, att strosa runt på dom kullerstensklädda smågatorna och gå in på det där fantastiska lilla cafét, känna doften av nybakat och begrunda alla fantastisk små bakverk som ligger vackert uppdukat inanför glasdisken. 
Där befinner jag mig i tanken när jag njuter mina macaroner, dessa franska små delikatesser som smakar ljuvligt av mandel och tillsammans med den krämiga rika chokladganashen gör det en alldeles lycklig. 
Att bjuda på dessa är lika mycket fröjd för ögat som för munnen, därför är det precis det jag tänker bjuda på idag, mitt recept på macaroner fyllda med glansig, kraftig chokladganash.
 
 
 
 
 


Ingredienser:

- 3 äggvitor
- 1/2 dl socker 
- 3 dl florsocker
- 100 g mandelmjöl

- hushållsfärg för färgglada macarons.

Chokladganachen:

⁃ 1/2 dl grädde
⁃ 100 g ljus choklad



Såhär gör du:


1. Separera gulan från vitan och låt vitorna stå någon timma i rumstemperatur.
2. Vispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt sedan sockret lite i taget vispa till blank fast maräng.
3. Sikta ner mandelmjöl, florsocker och eventuell färg, rör försiktigt till jämn luftig smet.
4. Spritsa i önskad storlek, jag gjorde ganska stora ca 4 cm.
5. Låt kakorna vila ca 1 timma för att kakorna ska få den karakteristiska "foten". 
6. Sätt ugnen på 150 grader.
7. Grädda  i nedre delen av ugnen ca 15-20 minuter beroende på storlek.
8. Låt svalna på galler.

Chokladganache:

1. Bryt chokladen i mindre bitar och lägg i en bunke.
2. Koka upp grädde i en kastrull och slå över chokladen, skaka lite på bunken så all choklad blir täckt. Låt stå i någon minut och rör sedan till jämn kräm. Ställ kallt.
3. När ganashen tjocknat och kallnat spritsa eller bred på macaronerna och sätt ihop två och två. 
4. Servera.
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

mumms