Det har väl inte undgått någon att vi idag firar eller hyllar det svenska-nationalbakverket kladdkakan. Detta genialiska bakverk som älskas av så många och finns lika många recept och varianter som det finns bagare, alla har vi våran personliga favorit. Jag föredrar att baka min något hårdare för en konsistens mer åt fudge hållet, men full med choklad och gärna med en touch av kaffe eller rom.
 
Men idag tänkte jag bjuda er på ett av mina paradrecept när det gäller kladdkaka nämligen Saffranskladdkaka, vilket passar ypperligt en dag som denna då det snöar som bara den och kylan biter tag ordentligt om kinderna.
 
 
 
 
 
 
Ingredienser : 
  • En påse saffran eller en msk saffransessens.
  • 150 g smör
  • 1.1/2 dl strösocker
  • 1 dl muscovadosocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • En nypa salt
  • 3 dl mjöl
  • 3 ägg
 
Såhär gör du:
 
  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Mortla saffranet med lite av sockret.
  3. Klä en springform med bakplåtspapper eller smöra och mjöla.
  4. Smält smöret i en kastrull och tillsätt saffranet, ta från värmen.
  5. Blanda ihop alla torra ingredienser och tillsätt sedan äggen och smöret, rör till jämnt smet och häll i formen.
  6. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Håll koll så du inte överbakar den bara.
  7. Låt svalna och servera med fräscha bär och en kula vaniljglass.
 
#1 - - felicia:

Så gott det ser ut!

#2 - - Anita:

Gott :D