Att Advent närmar sig kommer nog inte som en överraskning, snön har redan börjat falla på många håll och lagt sig tryggt och vackert på marken. Här hemma märks det tydligt, det doftar ljuvligt av kanel, saffran och varm glögg. Jag vet att detta är i absolut tidigaste laget att dra igång med julbestyr, men vad gör man när man är en julfanatiker av rang. Därför tänkte jag smygstarta även här med ett recept på nutella och saffrans-snittar som är en nyhet bland kakrecepten detta år. En småkaka som med sitt krispiga och sega skal omfamnar en fyllning bestående av hasselnötskräm eller nutella och utgör en fantastisk julkaka med viss uppdatering man skulle kunna kalla det för en ny klassiker här hemma. Alla älska dom och slut tog dom så nu blir det att baka och fylla frysen.
 
 
 
 
 
 
Ingredienser:
  • 150 g smör
  • 1 dl socker
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 ägg 
  • 1 påse saffran
  • 3/4 burk nutella eller annan hasselnötskräm
 
Såhär gör du:
 
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Knåda ihop alla ingredienser till kakdegen.
  3. Kavla ut mellan plastfolie till en rektangel, lägg i kylen en stund.
  4. Skär degen på längden så du får två rektanglar, fördela nutellan på ena långsidan vik in ändarna så nutellan inte runner ut, och rulla ihop till två rullar.
  5. Lägg rullarna med skarven nedåt på bakplåtskläddplåt och grädda i mitten av ugnen ca 10-15 min. Tills kanterna börjar få lite gyllenbrun färg.
  6. Skär i snittar när dom svalnat något och låt stelna.
  7. Förvara torrt i tätslutande burk eller i frysen.
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

åh måste göra!

#2 - - Longevity - en blogg om hälsa:

Ser oförskämt gott ut