En riktigt kall novemberdag, några små snöflingor singlade ner från himlen och jag fick den briljanta idéen att baka Wienerbröd, något som jag suktat efter länge men inte riktigt haft tiden. Sagt och gjort wienerbröd blev det och jag måste erkänna att detta är nog ett av mina favorit-bakverk, den frasiga smördegen i alla härliga lager som omsveper den lena vaniljkrämen, de ni det är sanna kärlek för smaklökarna.
Jovisst det är lite omständigt eller snarare tidskrävande men det är värt varenda liten sekund när du sätter tänderna i ett nybakat wienerbröd efter konstens alla regler.
Dessutom har jag kommit fram till ett perfekt recept och tillvägagångssätt som ger dig de perfekta danska wienerbröden varje gång. Så har ni lite tid över och är lika förtjusta i detta bakverk som jag så tycker jag verkligen att ni ska testa dessa.
 
 
 
 
 
 
 
Ingredienser:
 
  • 300 g smör
  • 1 påse kalljäst/torrjäst
  • 1.1/2 dl mjölk
  • 1 dl grädde
  • 1 ägg 
  • 2 msk socker
  • 1/2 tsk salt
  • ca 7 dl mjöl
 
Vaniljkrämen:
 
  • 2 äggulor
  • 2 dl mjölk
  • 2 msk socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk maizena majsstärkelse
 
  • äggvita till pensling
  • Vatten och florsocker till glasyr
 
Såhär gör du:
 
  1. Se till att alla ingredienser och verktyg är kalla, stoppa in kaveln i frysen innan du börjar och ställ bunken i kylen. Stoppa in alla ingredienser som är rumsvarma i kylen eller frysen en stund innan.
  2. Rör ut jästen i bunken ihop med lita utav mjölken tills jästen har löst upp sig, tillsätt sedan resten av ingredienserna och arbeta snabbt ihop till en slät deg, ställ i kylen ca 30 min.
  3. Vid kavling tänk på att endast kavla åt två håll, vertikalt och horisontellt och att vara lätt på handen.
  4. Ta ut degen och kavla ut till en rektangel ca 30x40 cm, lägg kallt skivat smör på den ena halvan spara en kant på 1cm som du viker över smöret och vik sedan över den andra tomma halvan. ( se bild nedan ) vrid 1/4 varv så du har den stängda delen mot dig.
  5. Kavla nu försiktigt och lätt ut till en rektangel igen och gör 3 delsvikning alltså lägg över ena kanten mot mittenn och vik sedan den andra kanten över så du har tre lager. ( se bild nedan ) vrid 1/4 varv så du har den stängda delen mot dig och upprepa ytterligare en gång. Plasta in och lägg i kylen 30 min.
  6. Kavla nu ut degen igen försiktigt och gör denna gång en 4 delsvikning, vik in de båda kortsidorna mot mitten och vik ihop ytterligare som en bok så du har 4 lager. Lägg i kylen och låt vila 30 min.
  7. Kavla ut degen igen och gör en 3 delsvikning och låt sedan vila i kylen 30 min.
  8. Kavla nu ut din deg till en rektangel 30x40cm och skär 20 st lika stora fyrkanter, vik in kanterna mot mitten och tryck till, placera på bakplåtspapper och låt jäsa i minst 1.1/2 timma.
  9. Koka Vaniljsåsen under tiden, vispa ihop alla ingredienser i en kastrull och sjud tills krämen tjocknat.
  10. Sätt ugnen på 225 grader.
  11. Pensla ni dina färdjästa wienerbröd med äggvita och lägg en klick vaniljkräm i mitten.
  12. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min, jag gräddar dom ganska hårt men vill man ha dom ljusare eller mörkare så ökar eller minskar du gräddningstiden, och kom ihåg alla ugnar är olika så håll koll.
  13. Låt svalna och ringla över glasyr om så önskas, njut nu av dina fantastiska wienerbröd.
 
 
#1 - - Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

mumms

#2 - - Johanna Norberg:

Vad är en påse kalljäst för något, var köper man det? Kan jag ersätta det med vanlig jäst och i så fall hur mycket tar man?

Svar: Hej Johanna! Det är helt vanlig torrjäst som jag också brukar kalla kalljäst, det går att använda vanlig färsk jäst också men i detta fall föredrar jag den torra varianten. 😊
Vänliga hälsningar
/ Gustav
Gustav Lagerträd