MumsMums Brownie, en fantastisk kaka med extra allt.

Publicerat i: Allmänt, Desserter, Mjukakakor FudgeBrownie, baka, bakblogg, brownie, godast, kladdkaka, mumsmums
Jag måste börja med att be om ursäkt för dålig uppdatering, det har varit mycket i kalendern en tid men nu är det slut på ursäkter och inspirationen kommer återigen flöda. 

Tänk att jag för bara någon vecka sedan sa att hösten verkar dra på sig men som bara över en natt skiftade löven färg och de kuliga höstdagarna drog in över oss. Otroligt mysigt måste ja säga. 
Till hösten hör goda bakverk och jag rivstartar hösten här inne med en Brownie toppad med Mumsmums, ja ni hörde rätt en blandning mellan FudgeBrownie och MumsMums.
Vansinnigt gott! 






Ingredienser:

FudgeBrownie.

- 150 g smör
- 150 choklad
- 3 ägg
- 3 dl socker
- 2.1/2 dl mjöl.

MumsMums-Topping.

- 1 dl äggvita (ca 3 ägg)
- 1 dl socker
- 3 gelatinblad 
- 1 tsk vaniljsocker

Såhär gör du:

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Klä en springform 24 cm med bakplåtspapper i botten och smöra och mjöla kanterna. 

3. Smält smöret och ta från värmen, bryt chokladen och rör ner i det varma smälta smöret, rör tills chokladen smält.

4. Blanda mjöl och socker i bunke, häll ner choklad-smöret och rör till jämn smet.

5. Knäck i äggen och rör återigen till jämn smet. 
Häll i formen och grädda i mitten av ugnen ca 18-20 min. (Men håll koll så den inte blir torr, alla ugnar är olika effektiva.) 

6. Låt kallna ordentligt i rumstemperatur.

7. Lägg gelatinet i kallt vatten.

8. Vispa äggvitorna till fast skum, tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa till fast blank maräng. 
Fortsätt vispa och tillsätt vaniljsockret.

9. Smält gelatinet i en kastrull och vispa ner i marängen, spritsa sedan ovanpå brownien på önskat sätt och ställ i kylen tills toppingen stelnat. Ca 1h. 

10. Dekorera på önskat sätt, antingen med smält choklad eller som jag gjorde bara brände av med brännare och serverade med hallon. 

Smaklig fika! 


#1 - - Lisa:

Ser ju supergott ut! Måste testas till nästa födelsedagsfirande som kommer snart :)

Svar: Va roligt, ja det tycker jag absolut. Den gjorde succé här hemma :)
Gustav Lagerträd

#2 - - Amanda:

Ser helt fantastiskt ut! :D

#3 - - Annster:

Ser gott ut :)

#4 - - Elin:

Ååh ser supergott ut! :D Jag får testa någon gång. Bara hoppa över gelatinet för min del :)

Svar: Ja den är kanongod, tycker jag absolut. Du kan byta ut mot agaragar eller gelésocker :)
Gustav Lagerträd

#5 - - Ida:

Hej!
Ser gott ut :)
Undrar bara hur man ska smälta gelatinbladen i kastrullen, måste väl ha någon vätska?

Svar: Hejsan! Va roligt att höra. Det går alldeles utmärkt att smälta på låg värme i kastrull eller en snabb sväng i micron. :)
Gustav Lagerträd

#6 - - Fani:

Ae gud vad gott det här såg ut alltså , orkar inte , haha xD Jättefin tårta också!

Svar: Ja den är livsfarligt god. :) tack så mycket!
Gustav Lagerträd