Chocolate chip cookie-skålar, perfekta med glass och bär till helgens fikastunder.

Publicerat i: Allmänt, Desserter, Pyssel, Småkakor DIY, bakblogg, chocolate chip cookies, cookies, desserttips, kakskålar, tips
Kylan riktigt biter tag i kinderna och gör dom sådär härligt rosenröda, jag älskar verkligen hösten. Att tända ljusstakarna hemma och skapa den där mysiga känslan som man faktist bara får denna årstid, men man måste ju även ha något gott när man kryper upp i soffa och drar den där varma filten över sig. Därför tänkte jag idag bjuda på ett lite roligt recept nämligen chocolate chip cookie- skålar. Dom är inte bara roliga utan vansinnigt goda också, perfekta att servera glassen i och toppa med chokladsås och bär. Dessa lovar jag kommer göra succé på barnkalaset, hur roligt är det inte att man kan äta upp skålarna, men även att de är en del av desserten. Ett litet helgtips från mig helt enkelt och med det passar jag på att önska er en trevlig helg.  
 
 
 
 
 
Chocolate chip cookies:
 
- 125 g smör
- 1 dl strösocker
- 1 dl ljust muscovadosocker
- 1 tsk vaniljsocker
- 1 ägg
- 3 dl mjöl
- 1/2 tsk bikarbonat 
- 100 g hackad choklad
 
Gör såhär:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
 
2. Vispa smör, strösocker, muscovadosocker och vaniljsocker poröst.
 
3. Vispa sedan ner ägget, skrapa ned från kanterna och tillsätt mjöl och bikarbonat, vispa jämnt.
 
4. Rör sedan ner de hackade chokladbitarna och rulla ca 20 st lika stora bollar. 
 
5. Placera bollarna på en uppochnervänd muffinsplåt, så kakorna kan flyta ner över "skålen". (Se bild nedan)
 
6. Grädda ca 10 min i mitten av ugnen. 
 
7. Låt stå nån minut eller tills de stelnat något, ta sedan en kniv och lirka loss skålarna från plåten. 
 
8. Låt svalna och stelna och fyll sedan med glass eller önskad fyllning. 
 
Låt det väl smaka. 
 
 
 
#1 - - Louise:

Hej! Just nu är jag ute efter lite åsikter på vad du gillar att läsa när du läser en blogg. Vore super snällt om du ville slänga in en kommentar i mitt senaste inlägg. Ha en trevlig helg! Kram :)

- Har även en Veckans Blogg tävling som du hittar under Kategorier där vinnaren kommer få en present hemskickad till sig! :)

#2 - - Irre :

Waow, så fiffig kaka. Hur kommer man på en sådan?😊

Svar: Ja det är lite roligt :) ja du det var en bra fråga, lite för nyfiken tror jag :D
Gustav Lagerträd

#3 - - Smulfrun:

Hej! Smälter du smöret först? Kul idé!

Svar: Hej! Nej jag rör det med sockret utan att smälta :) va roligt att höra! :)
Gustav Lagerträd

#4 - - Catarina:

Sitter just nu och tittar på min plåt med misslyckade alster. De flöt ut till höger och vänster. Tyckte degen blev lite kladdig och lös men det gick bra att rulla, kan det månne vara problemet?

Svar: Vad tråkigt att höra. :( Min deg brukar inte vara kladdig, men om den skulle blir det så testa att ställ bollarna i kylen en stund och lägg sedan på plåten. En annan sak är också bollarna inte är för stora och att man inte trycker till dom, dom flyter ut över "skålarna" ändå. Hoppas du vill testa igen för dom är vansinnigt goda :) ha en trevlig kväll! // Gustav
Gustav Lagerträd

#5 - - Linda:

Har bara brunt farin hemma, vet du om det funkar istället för muscovadosocker??
Hur länge håller de?
Du smälter alltså inte snöret innan? Kör du det som rumstempererat då?
Testade ett annat recept nyss och blev total fail och vill så gärna göra till sonens kalas nästa helg 😬

Svar: Hej Linda! det funkar alldeles utmärkt, jag använder mig utav rumstempererat eller kylskåpskallt smör för då är degen lättare att hantera samt så håller de formen lättare. Jag förvarar mina i frysen och tar fram någon timma innan jag ska servera. Det behövs ganska lite deg då dom flyter ut men dom är perfekta för kalas! // Gustav
Gustav Lagerträd