Ibland får jag ett sådant omåttligt begär efter choklad, ni vet något riktigt mastigt och sött bakverk fullt med ljuvlig choklad. Idag var en sådan dag och då fick det blir en Choklad Trippelpaj, ja ni hör ju att denna härliga är fullsmockad med choklad i alla dess former. Jag valde att gör en choklad-Pajbotten med lite mörkar mustigare smak som jag sedan fyllde med en vit chokladkräm som jag smaksatte med lime och mascarpone för en lite lättare och fräschare sötma. Som kronan på verket gjorde jag ljusa chokladtryfflar som jag dekorerade pajen med tillsammans med massa härliga hallon. 

Om man som jag är chokladälskare som inte kan få nog , ja då måste ni bara testa detta recept. 






Pajdeg:

- 100 g smör
- 2 dl mjöl
- 1 dl kakao
- 1 dl muscovadosocker
- 1 msk vatten

Vitchokladkräm:

- 200 g vit choklad
- 4 dl grädde
- rivet skal från en lime 
- 200 g mascarpone 

Chokladtryfflar att toppa med:

- 200 g ljus choklad
- 1 dl grädde


- Hallon eller valfria bär att dekorera med.

Såhär gör du:

Riv den vita chokladen i en bunke, värm grädden och limecezt i en kastrull så den nästan kokar.
Slå grädden över den rivna vita chokladen vänta 30 sekunder och rör sedan till jämn smet. Ställ kallt minst 6 timmar.

Gör chokladganachen genom att riva den ljusa chokladen i en stor bunke, koka upp grädden och slå över chokladen, rör till jämn kräm och låt svalna och tjockna. 

Sätt ugnen på 200 grader.
Knåda ihop alla ingredienser till pajdegen och kavla eller tryck ut i en springform. Ställ i frysen en stund så rasar inte kanterna ner så lätt eller klä kanterna med en ram av folie. 
Nagga botten på pajen och grädda i mitten av ugnen ca 20 min.
Låt svalna.

När den vita chokladsmeten stått i kylen vispar du till en tjock krämig konstisens, rör ner mascarponen jämnt och häll över pajskalet. 

Toppa genom att spritsa ganachen på önskat sätt och dekorera med färska hallon.

Servera.



#1 - - Beatrice, mamma till Robin och Jennifer:

Men sluuuuuta frestas sådär! :D