Att baka är för mig avkopplande och jag försvinner liksom in i min egna lilla värld. Idag har jag haft en riktig bakdag och låtit inspirationen flöda fritt. Så idag tänkte jag bjuda på Rice Crispy Carmel rutor toppad med Nutella. Detta är riktiga små sockerbomber men jag tror det är precis det vi behöver nu! Det är som en lite uppdaterad version av NougatRutor som min kära mor alltid gjorde när jag var liten. 
Superenkla och fantastiskt goda! 






Ingredienser:

Risbotten:

- 6 dl puffat ris
- 100 g smör
- 1 msk vetemjöl
- 1 dl ljust muscovadosocker 
- 2 tsk vaniljsocker
- 1 tsk bakpulver
- 2 msk sirap

Topping:

- 400 g nutella

Såhär gör du:

Sätt ugnen på 200 grader.

Klä en form i storlek av en halv långpanna 20x30 cm med bakplåtspapper.

Smält smöret.

Häll alla andra ingredienser till botten i en bunke och tillsätt det smälta, rör tills allt är jämnt fördelat.

Häll över i den klädda formen och grädda i mitten av ugnen ca 15 min. 

Låt botten svalna helt och bred sedan ut nutellan över botten. Låt stelna och skär sedan i rutor. 
Förvara dessa härliga i frysen, om det blir några över.

Rent personligen tycker jag dom är ännu godare kalla.