Chokladtårta med dulce de leche-fyllning toppad med körsbär och jordgubbar.

Publicerat i: Allmänt, Tårtor och bakelser bakblogg, bloglovin, choklad, dulce de leche, grädde, jordgubbar, körsbär, sommar, tårta
Du härliga sommar var är du?
Jag väljer att se det som att den bara är lite sen. Men vad passar inte regniga dagar bättre än att baka och ha kvalitetstid med vispar och slevar. 
Idag fick jag ett sådant enormt sug efter tårta, jag valde att göra en sockerkaksbotten med smak av ljuvlig ljuschoklad och fylla dessa saftiga bottnar med dulce de leche-grädde och som avslutning toppade jag med färska jordgubbar och körsbär. Jag ska säga er en sak att när denna tårta når munnen så spelar det ingen roll att det regnar och solen lyser med sin frånvaro, det smakar sommar och känns som sommar! 
Ha det nu så fint och hoppas ni testar denna ljuvliga skapelse! 




Chokladbotten:

- 5 ägg
- 2 1/2 dl socker
- 1 msk vaniljsocker 
- 2 dl vetemjöl
- 1.1/2 tsk bakpulver
- 150 g ljus choklad

Fyllning:

- en burk karamelliserad mjölk
- 5 dl grädde

- valfria bär att toppa med


Såhär gör du:


Sätt ugnen på 175 grader.

Smöra och mjöla en sockerkaksform.

Smält chokladen över vattenbad.

Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt ordentligt.

Blanda mjöl och bakpulver i en skål och sikta ner i äggsmeten, rör försiktigt ihop till jämn smet.

Tillsätt den smälta chokladen och rör återigen jämnt. 

Häll i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 35-45 minuter, kolla med provsticka. 
Låt svalna och dela sedan i tre delar.

Vispa den karamelliserade mjölken och grädden till en fast kräm. 

Fyll mellan bottnarna och toppa med härliga bär.

Servera.