Semmelwrap eller vanlig semla a l'a Herrhavreflarn.

Publicerat i: Allmänt, Sötebröd baka, bakblogg, bloglovin, bäst, fantastisk, godast, grädde, mandelmassa, nybakt, semla, semmelwrap, wrap
Jag vet att det nästan är olagligt att göra eller ännu värre att äta semlor redan nu men jag kunde bara inte låta bli. 
Jag tror inte någon har missat den numera superkända "Semmelwrapen" som florerar runt överallt just nu, jag blev så otroligt inspirerad och var bara tvungen att testa och det gick som en dans. 
Bara man ser till att jäsa både degen och bullarna ordentligt innan man kavlar ut och gräddar så blir resultatet perfekt. 
En rent av ljuvlig ide'e som föddes på det lyxiga Tössebageriet i Stockholm, en både briljant och genialisk ide'e som gör semlan till något man kan äta i farten, och visst blev det vansinnigt mycket enklare att äta den och lika gott som en vanlig hederlig semla. 

Här nedan hittar du både recept och beskrivning på hur du gör både "Semmelwrapen" och den vanliga klassiska semmelbullen, det enda som skiljer dessa två åt är tillvägagångssättet och ugnstempersturen så man kan göra båda varianterna om man så önskar. 






Ca 30 st.
Ingredienser:

- 150 g smör
- 5 dl mjölk 
- 50 g jäst ( ett blått paket )
- 1 dl socker
- 1 rejäl nypa salt
- 2 tsk stött kardemumma
- 13-14 dl mjöl

- ägg till pensling.

- mandelmassa och grädde till fyllning. (ca 200 g mandelmassa och tre dl grädde för 6 st)



Såhär gör du:


Skär smöret i centimeter stora kuber.

Smula jästen i en bunke.

Värm mjölken till 36-37 grader.

Häll lite av den ljumna mjölken över jästen och rör tills jästen löst sig, tillsätt resten av mjölken, de tärnade smöret, sockret, kardemumman, saltet och 10 dl av mjölet, arbeta ihop till jämn kladdig deg. 

Tillsätt sedan resten av mjölet lite i taget medans maskinen går eller om du knådar förhand tills degen är smidig och välarbetat. 

Jag lät degen gå i maskinen ca 10min. 

Täck med handduk och låt jäsa ca 1.1/2 h.

När degen jäst ta upp på mjölat underlag och dela degen i 30 lika stora bitar. 

Rulla till släta bullar och lägg på bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare ca 40 min.

Sätt ugnen på 225 grader eller 175 för wrap varianten.

Om du gör vanliga semlor så penslar du bara bullarna med lite uppvispat ägg och gräddar i mitten av ugnen ca 9-10 min. Låt svalna på galler.


För Wrap varianten: 
Sätt ugnen på 175 grader.
Kavla den färdigjästa bullen väldigt tunt (viktigt att kavla ut degen tunt) och lägg på bakplåtspapper, grädda två och två ca 4-5 minuter i mitten av ugnen, låt svalna och linda in i kökshandduk för att den inte ska bli hård i kanterna. Se bildeexempel nertill.

Riv mandelmassan och rör ihop med lite ovispad grädde och eventuellt lite av inkråmet på semmelbullarna.

Vispa grädden med lite florsocker.

Klicka i önskad mängd mandelmassa i Bullen eller wrapen och spritsa eller klicka grädden, rulla ihop eller lägg på locket och pudra med florsocker. 

Njut av ljuvliga semlor i önskad form. 





#1 - - Marie:

Perfekt! Men, 1,5h på första jäsningen? Är det för att det är blå jäst? :)

Svar: Jag vill jäsa både degen och bullarna så länge jag kan för att de inte ska jäsa så mycket i ugnen och inte få någon jästsmak. Men man kan absolut korta ner jästiderna något :)
Gustav Lagerträd

#2 - - mari:

bästa bloggen!!!!!Måste få stora bloggpriset...

Svar: Nämen oj va roligt att höra, vad glad jag blir !! :)tack!
Gustav Lagerträd

#3 - - Daniela:

Åh dom här vill jag pröva :)

Svar: Ja det tycker jag absolut :) vansinnigt gott!!
Gustav Lagerträd

#4 - - myawesomedays.blogg.se:

Men vad gott. :D

Svar: De blev fantastiskt goda :)
Gustav Lagerträd

#5 - - Emma:

Åh gott gott gott. Ska absolut prova!!

Svar: Va roligt :) ja det tycker jag !
Gustav Lagerträd

#6 - - Elaine - en hopplös fotograf:

Men guuud så gott!! Det riktigt vattnas i munnen.. Det här måste jag testa! :D

Svar: Ja det är rent av livsfarligt att ha dessa i kylen :)
Gustav Lagerträd

#7 - - Marie Bergman:

2015 - året då semlan fick en ny skepnad, spännande. Jag måste verkligen testa en sån :) Hoppas att de finns kvar i början av mars när jag flyttar hem till Sverige igen!

Svar: Ja det kan man lugnt säga, ville. Uppståndelse det blev av denna lilla härliga bakelse :) åh det hoppas vi på!! :) jag tror detta kommer säljas långt in på vårkanten :)
Gustav Lagerträd

#8 - - ɑ n n i k ɑ:

Super mumsigt :D

Svar: Va kul att höra :)
Gustav Lagerträd

#9 - - Amanda:

HEJ!
Nu är jag äntligen igång med en ny blogg på blogg.se!
Jag hoppas att mina gamla läsare men även nya hittar till mig.
Tipsandstuff bloggen är som den låter, en himla massa tips på hur du förbättrar och har kul i din vardag.
Inte allt för mycket text att läsa! :)

Hoppas att vi ses!

#10 - - felicia:

Har jag totalt missat men mums

Svar: Ja visst är det underbart :)
Gustav Lagerträd

#11 - - M.:

Det blev ju riktigt bra när jag testade, tack för det bra receptet!

Svar: Va kul att höra, jag älskar detta recept då degen både är smidig att jobba med och vansinnigt god :)
Gustav Lagerträd

#12 - - Ronja :

Åh, detta låter sjukt gott! Skall definitivt testa :)

Svar: Ja va roligt! Det tycker jag :)
Gustav Lagerträd

#13 - - maria:

Men guud så himla gott det lät då! Älskar semlor haha!!

Svar: Ja visst är det gott, det bästa just nu :)
Gustav Lagerträd

#14 - - Emiza:

ser gott ut :D

Svar: Va kul att höra :)
Gustav Lagerträd

#15 - - Anneli:

Men gud! Det här kan vara världens smartaste idé! Måste prova.

Svar: Ja va roligt! Det tycker jag verkligen :)
Gustav Lagerträd

#16 - - Captain Love - Kärlek, sex & livet.:

Wow vilken häftig grej! :D Ha en fin dag och kväll!

Svar: Ja men visst är det lite roligt! :) tack detsamma !!
Gustav Lagerträd

#17 - - Bintan:

Men åh! Hur göttigt såg inte det där ut då :-) Mums! Har dock ALDRIG hört talas om det tidigare. Hur kan en gottegris som jag missat detta? :-O
Tack för tipset!

Svar: Det är galet gott :) det är nog väldigt nytt än så länge.. Va roligt!!
Gustav Lagerträd

#18 - - Elina:

YEEEEEEES!
MÅSTE testa på semledagen, känns lättare att äta den i den formen också! :)

Svar: Den är väldigt mycket enklare att äta garanterat kladdfritt :) va roligt!!
Gustav Lagerträd

#19 - - biggeros:

Vilken underbar idé÷)

Svar: Va roligt att höra :)
Gustav Lagerträd

#20 - - Eleanor:

jag dör vad gott!! Skulle jag intr tacka nej till 😍

Svar: Nej det var väldigt svårt att bara ta en :)
Gustav Lagerträd

#21 - - Jasmine:

Men så smarrigt! Roligt att bli inspirerad.
Kram

Svar: Det är det roligaste som finns att bli inspirerad :) kram
Gustav Lagerträd

#22 - - Helena WJ:

Mååååste prova detta alltså! Älskar semlor

Svar: Ja det tycker jag verkligen! :) då är två!!
Gustav Lagerträd

#23 - - Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta:

är det så gott som det ser ut?

Svar: Den är godare än den ser ut :)
Gustav Lagerträd

#24 - - Malin Wederberg:

Det känns som alla redan har dragit igång med semlor, trots att det är en månad kvar. Vi får se hur länge jag kan hålla mig borta. Jag gillar wraps men känner mig skeptiskt till om det blir lika gott... men säger du det så! ;D

Svar: Det är ju nästintill fängelsestraff på semmelbak innan februari men jag kunde bara inte hålla mig :) jag var också skeptisk med den vart väldigt god och gjorde succé hör hemma :)
Gustav Lagerträd

#25 - - Emmy's Life:

Oj så gott det ser ut :)

Svar: Vansinnigt gott :)
Gustav Lagerträd

#26 - - Alice:

Åh vilka fantastiska recept du har, du har fått en ny läsare! Om jag hade gillat semlor hade jag testat på dessa men tyvärr gör jag inte det.

Svar: Åh va roligt att höra! :) det kommer andra smarriga recept framöver. :)
Gustav Lagerträd

#27 - - caroflinas.se / @inredningsdesign:

Så smart recept :) Finns ju en anledning till att jag följt dig så länge på Instagram haha.

Svar: Haha ja jag blev ju så inspirerad och kan ju aldrig låta köket vara ifred :D jag kan inte annat än säga detsamma!! :)
Gustav Lagerträd

#28 - - Cassandra:

Åh så goda de ser ut att vara :D

Svar: Va roligt att höra :)
Gustav Lagerträd

#29 - - JUNITJEJ:

MUMS!

Svar: Super smarriga blev dom :)
Gustav Lagerträd

#30 - - Klara Andersson:

åå vill prova det!

Svar: Ja det tycker jag absolut, det är inte svårt alls :)
Gustav Lagerträd

#31 - - Elin:

Får gå ner till Tösses och prova deras wrap imorgon då :-)

Svar: Det gör du alldeles rätt i! Dom har ju verkligen fått bra betyg :)
Gustav Lagerträd

#32 - - Maria:

Mmmm ser så gott ut! Detta måste testas :)

Svar: Ja va roligt, det tycker jag :)
Gustav Lagerträd

#33 - - Matilda Danielsson:

MÅSTE testa. Ser sjukt gott ut!

Svar: Det är fantastiskt gott :)
Gustav Lagerträd

#34 - - Sofie Erlandsson:

Är egentligen lite emot wrapen, men attans jag blev ju sugen nu så såklart blir jag tvungen att pröva :-)

Svar: Ja jag var skeptiskt jag med, men jag får ta tillbaka och erkänna att det var otroligt gott! :)
Gustav Lagerträd

#35 - - MY VESTLUND ':

MUMS!

Svar: Super smarrigt! :)
Gustav Lagerträd

#36 - - Annster:

Ser gott ut :)

Svar: Det är galet gott :)
Gustav Lagerträd

#37 - - Hanna - Min väg till en starkare och bättre löpare:

Vilken rolig idé på semla. Måste testa. :-)

Svar: Ja va roligt, det tycker jag :)
Gustav Lagerträd

#38 - - Lina:

Varför använder du dig av den blåa jästen? Jag har den för söta degar (röda) hemma, fungerar det lika bra? Jag brukar även använda den i brödbaket, och det har blivit bra..:)

Svar: Det fungerar precis lika bra med den röda, jag bakar alltid på den blåa då jag på något sätt tycker att den blir bättre. Det är något med jäsningen :)
Gustav Lagerträd

#39 - - Emmelie :

Åh vad gott det låter! Det måste jag testa! :)

Svar: Ja va roligt, det tycker jag! :)
Gustav Lagerträd

#40 - - Ellen:

Ska även wrapsen jäsa i 40 min när man kavlat ut dom?

Svar: Nej, när du jäst degen och bullarna så behöver du inte jäsa när dom är utkavlade, då är det bara skjuts in i ugnen! :) trevlig helg!
Gustav Lagerträd

#41 - - Moaannie:

Åh vad kul med en ny variant!

Svar: Ja visst är det lite kul :)
Gustav Lagerträd

#42 - - Matilda:

Är otroligt nyfiken på hur de smakar!

Svar: Ja jag måste säga att den blev vansinnigt god! Den smakar nästan precis som en semla :) lättare att äta bara! :)
Gustav Lagerträd

#43 - - cat:

Ska d verkligen va blå jäst? Smakar ju nästan pizzabröd? Å då har receptet endå följts t punkt å pricka

Svar: Jag använder alltid blå jäst och detta är en vanlig vetedeg. Va konstigt, jäste degen bra? När degar inte jäser bra så kan det bli viss jästsmak.
Gustav Lagerträd

#44 - - tommy:

ser gott ut =)

#45 - - Paulina Suonvieri:

Åh vad fantastiskt gott! ÄLSKAR semlor- och denna nya uppfinning tror jag blir ännu mer älskad av mig! :)

//hundredkitchenstories.blogg.se

#46 - - S:

Helt perfekt med nya sätt att göra gott godare! De ska ja baka till en väldigt speciell man i himmelen, låter skumt, men han fick mig att tro att ja kunde tex. baka. Så ja bakar till honom o stundtals tror ja nästan att han ska komma tillbaka om han blir tillräckligt sur över att hans S bakar utan att han får smaka... Semlor i wraps form, prövas imorgon!! Tack för fin blogg

#47 - - Mot Ett +:

Vad har du lindat in dom färdiga wrapsen i för nåt? :)

#48 - - Maria:

Mums! Måste testas :)

#49 - - C A I A . S E:

Spännande! Ser goda ut! Jag tror jag får titta på Hela Sverige Bakar, längesen!

#50 - - Anonym:

Va gott 😳 måste prova detta ❤️

#51 - - Anna:

Oj vad det ser gott ut! :)
Bara att börja baka och se om man lyckas! :D Ska provas snarast!

#52 - - Sabina:

Har hört så mycket om Semmelwrapen, är den verkligen god?

#53 - - joe:

WOw, detta har jag helt missat! :) Låter ju helt galet gott

#54 - - Evelina:

Har precis testat dina semmelwraps.....tjejerna skrek rätt ut: Åhh!! Va gott!!
Kommer göra ett inlägg om dessa underbara skraps ikväll på min blogg, hoppas det är ok? Självklart länkar jag till dig :)
Tänkte bjuda på dessa på onsdag, hur förvarar jag brödet så det håller bäst?? Tack för ett super recept!!!

#55 - - Evelina:

Har precis testat dina semmelwraps.....tjejerna skrek rätt ut: Åhh!! Va gott!!
Kommer göra ett inlägg om dessa underbara skraps ikväll på min blogg, hoppas det är ok? Självklart länkar jag till dig :)
Tänkte bjuda på dessa på onsdag, hur förvarar jag brödet så det håller bäst?? Tack för ett super recept!!!

#56 - - Jenny:

Åh vad gott det ser ut ^^

#57 - - Gina:

gud så gott! :)

#58 - - Camilla:

Åh, så god (fin) blogg! Tack, det ska provbakas i massor! Synd på kroppskg:na bara!