Knäckig kokos- och jordgubbscobbler, ett riktigt vårtecken.

Publicerat i: Allmänt, Pajer bakblogg, bloglovin, cobbler, dessert, frasig, godast, jordgubb, knackig, knäckig, kokos, paj
En söndag med strålande sol och knoppande trädgård gör gott för själen, det skapar hos mig också ett vansinnigt bakbegär även fast det är synd att ställa sig inne en dag som denna. 

Idag blev det pajpremiär, ett bakverk som verkligen hör våren till. Jag längtar tills den första späda rabarbern som är så sagolik att göra en klassisk smulpaj på men idag fick det bli jordgubbscobbler. Detta är en av mina favoriter då jag smaksätter smuldegen med muscovadosocker och kokos som gör pajen sådär knäckig och frasig, jordgubb och kokos är en fantastisk smakkombination och gillar ni det lika mycket som jag måste ni bara testa detta recept. 






4 st.
Ingredienser:

Jordgubbsfyllningen:

- 400 g jordgubbar
- 3/4 dl socker
- 1 tsk vaniljsocker
- 4 tsk majsstärkelse 
- 4 tsk kallt vatten

Smuldegen:

- 1 dl muscovadosocker 
- 1.1/2 dl havregryn
- 1 dl kokos
- 3/4 dl mjöl
- 100 g smör


Såhär gör du:


Sätt ugnen på 175 grader.

Skär jordgubbarna i mindre bitar och lägg i kastrull ihop med sockret och vaniljsockret, rör ihop allt och låt stå ca 15 minuter utan värme.

Vispa ihop det kalla vattnet och majstärkelsen i en liten skål. 

Värm jordgubbarna och sockret på medelvärme tills de vattnats ur ordentligt och tillsätt sedan majstärkelseblandningen. 
Låt småputtra tills allt tjocknat och ta  sedan från värmen.

Nyp ihop ingredienserna till smuldegen.

Portionera i fyra små pajformar.
Smula över smuldegen över och grädda i mitten av ugnen ca 20 min.

Låt svalna något och servera ljumna gärna med en klick gräddglass. 





#1 - - Wilma:

Ser mumsigt ut =)

#2 - - Lina:

Det här ser jättegott ut men jag håller med dig, väntar också på att få äta vårens första späda rabarber. Har 2 rabarberplantor på min balkong och funderar på om man kan skörda några stjälkar därifrån för att göra en liten rabarberpaj med smuldegstäcke.

#3 - - Angela:

Det här var smaskens! Tillsatte lite av förra årets rabarber också och det var inte alls dumt :)