Chokladmousse tårta med mandel och hasselnötsbotten toppad med hallon spegel.

Publicerat i: Allmänt, Tårtor och bakelser arla, bakblogg, bloglovin, choklad, chokladmousse, dansukker, fantastisk, godast, nötbotten, nötter, underbar
Får jag lov att bjuda på en bit chokladmoussetårta på en botten av mandel och hasselnötter toppad med en hallonspegel. 

Låter inte helt fel va!

Detta för mig mina kära läsare är höst på ett tårtfat med kraftiga mustiga smaker och kombinationen med fräscha hallon är klassisk och rent fantastisk. 
Här låter jag alla smaker föra sin egen talan och komma fram ordentligt!

En lite annorlunda botten som är som en cheesecakebotten men med nötter den ger textur åt tårtan och gör sig perfekt ihop med den lena chokladmoussen. 

En tårta som passar perfekt att göra dagen innan och ta fram precis innan den ska serveras. 





4-6 personer. 
Form 15 cm. 

Botten:

- 50 g smör
- 50 g hasselnötter 
- 50 g sötmandel
- 5 digestivekex 
- 2 msk strösocker


Chokladmousse:

- 100 g ljus choklad
- 2 äggulor
- 2 gelatinblad 
- 2 dl grädde
- 1 msk florsocker

Hallonspegel:

- 100 g frysta hallon
- 1/2 dl ljust muscovadosocker
- 1/2 gelatinblad


Såhär gör du:


Sätt ugnen på 175 grader.

Klä en form ca 15 cm med baplåtspapper på insidan.

Smält smöret till botten.

Mixa nötterna och kexen tills de är ordentligt finhackade i konsistensen.

Tillsätt smöret och rör till jämn deg, tryck ut i botten på formen.

Grädda ca 15 minuter till gyllenbrun färg men vet att den är klar när det börjar doftar ljuvligt av nötter i köket. 

Låt svalna något och börja sedan med moussen.

Lägg gelatinet i kallt vatten.

Smält chokladen över vattenbad tillsätt äggulorna en i taget. (se till att chokladen ej är för varm)

Tillsätt gelatinet och rör tills allt är väl blandat.

Vispa grädden och florsocker hårt.

Tillsätt 1/3 av grädden i chokladsmeten och rör försiktigt jämnt.

Rör sedan ner chokladsmeten i grädden och rör försiktigt för att behålla luftigheten till jämn mousse.

Häll över den svalnade botten och ställ i kylen några timmar för att stelna. 

När moussen har satt sig så börjar du med hallo spegeln.

Lägg gelatinet i kallt vatten.

Lägg hallon och muscovadosocker i en kastrull låt koka ihop och passera genom finmaskig sil. 

Rör ner gelatinet och rör tills allt är blandat. 

Häll över moussen och låt stelna ytterligare. 

Låt ni tårtan stå några timmar helst över natten och dekorera på önskat vis innan servering. 

#1 - - Meeri Sandström Ekola:

Ser helt fantastisk ut! Går det dubbla receptet om man vill göra en större?






Svar: Tack , va roligt att höra! Jag har inte testat att dubbla men jag ska göra en större tårta i helgen , så jag återkommer med ett bättre svar då :) trevlig helg !
Gustav Lagerträd

#2 - - Peasyeasy:

Wow, vilken vacker skapelse!

Svar: Tack så jätte mycket !! Trevlig helg !
Gustav Lagerträd

#3 - - Kristin:

Tack för en underbar blogg! Tårtan fantastiskt god ut! Den måste jag testa någon gång :)

Svar: Tack själv, va roligt att höra! Ja den är helt perfekt för oss chokladälskare :) trevlig helg!
Gustav Lagerträd

#4 - - Sophie:

Ser jättegod ut! Jag undrar också om den går att göra större? I typ en vanlig rund springform från Ica? Nån som testat att typ dubbla receptet? :)

Svar: Va roligt att höra, jag ska testa att göra detta och återkommer med mer info :)
Gustav Lagerträd

#5 - - Kate :

Hej. Vilken fantastisk fin tårta. Ska försöka baka den i morgon å undrar om det gick å dubbla receptet.

Svar: Hejsan! Får be om ursäkt för sent svar, jag har själv inte testat att göra du dubbel sats men det ska inte vara några problem :)
Gustav Lagerträd