Apelsinmousse-bakelser med mörk chokladganache till halloweendessert.

Publicerat i: Allmänt, Tårtor och bakelser apelsin, apelsinmousse, bakblogg, bakelser, bloglovin, choklad, ganache, halloween, mousse, pumpa
Jag kommer ihåg när jag var liten och halloween kom till stan, det var något helt nytt och spännande. Det började så smått med att vi hade pumpor och dekorerade lite kusligt hemma. Jag kommer också ihåg en dessert som min mor gjorde då hon gröpte ur apelsiner och gjorde apelsin och annanas glass som hon sedan fyllde de tomma apelsinerna med, något så vansinnigt gott och läskande. Jag var så imponerad av dom kommer jag ihåg. 

Jag kommer att bjuda på bakelser nämligen apelsinmousse-kupoler med mörk chokladganache som överdrag. Moussen är rent gudomlig med sin perfekta konsistens, lagom krämig och härlig fräsch smak av apelsin, ihop med den mustiga mörka chokladen utgör den en perfekt kombination. 
För att göra det hela lite roligare dekorerar jag dom som pumpor med en liten grön kvist av marsipan. 
Självklart kan man göra någon form av botten till bakelserna med jag ville ha dom ganska enkla och väljer att servera dom precis som dom är. 




En alternativ variant är att man gör biskvibottnar och sätter moussen på , för mandel,  apelsin och choklad är en kombination som är fantastisk och svårslagen. 


Ca 6 st lagom stora.

Ingredienser:

Apelsinmousse:

- 2 gelatinblad
- cest från 2 apelsiner + saft från 1.
- 3 äggulor
- 1/2 dl socker
- 2 dl grädde
- 1 tsk vaniljsocker


Chokladganache:

- 50 g mörk choklad
- 3/4 dl grädde


Såhär gör du:

Klä 6 koppar eller annan önskad form med plastfolie.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten.

Rör ihop äggulor och socker i en kastrull, tillsätt cest och saft från apelsinen.

Värm under omrörning tills sockerkristallerna löst sig.

Krama ur gelatinet och tillsätt i kastrullen, rör tills allt jämnt blandat och gelatinet löst sig. Låt svalna något. 

Vispa grädden och vaniljsocker lagom hårt.

Rör ner 1/3 av grädden i apelsinkrämen och rör till allt är väl blandat, rör sedan ner resten av grädden och blanda till jämn konsistens.

Fördela jämt i formarna och ställ i kylen ca 4-5 timmar eller allra helst över natten.

Vänd upp mousserna på serveringsfaten.

Smält choklad över vattenbad och tillsätt sedan lite grädde i taget och rör till jämn ganache, låt svalna något.

Häll försiktigt över mousserna och vicka lite på faten så chokladen rinner ner över hela "bakelsen".

Dags att servera och njuta av dina fantastiska desserter.





#1 - - Sanna Preifelt:

Wow, vad duktig du är :) Önskar verkligen att jag var lika bra!

Svar: Åh Tack, va roligt att höra :) Du kommer lyckas perfekt med dessa, det är jag helt säker på!! Trevlig helg :)
Gustav Lagerträd

#2 - - vildblomma.blo.gg:

vad kreativt! ^^

Svar: Tackar :)
Gustav Lagerträd

#3 - - Tess:

Men wow, vad söta! Vilken grym idé! :D Kram

Svar: Tackar :) trevlig helg! Kram
Gustav Lagerträd

#4 - - Biggeros:

Passande Halloween dessert:)

Svar: Ja men visst, lite roligt med tema :) trevlig helg!
Gustav Lagerträd

#5 - - Anna [foto]:

snyggt!

Svar: Tackar :)
Gustav Lagerträd

#6 - - JUNITJEJ:

Det ser ju gott ut.

Svar: Det blev kanon gott :)
Gustav Lagerträd

#7 - - Robex Lundgren:

snyggt

Svar: Tackar :)
Gustav Lagerträd

#8 - - Marie Bergman - Om livet på Cypern:

Ser supergott ut :)

Svar: Det blev kanon gott, perfekt kombination :) trevlig helg !
Gustav Lagerträd

#9 - - Stickan!:

Väldigt häftigt gjort och det ser väldigt gott ut :-) Jag kanske skulle våga mig på att testa detta.

Svar: Ja det tycker jag absolut, det är väldigt gott och inte jättesvårt :)
Gustav Lagerträd

#10 - - Jasmine:

Vilket fint resultat! Din blogg inspirerar.
Kram

Svar: Åh va roligt att höra :) tackar !!
Gustav Lagerträd

#11 - - Johanna:

Gjorde denna efterrätt till nyår, fantastiskt god! Tack för en fantastisk bra och inspirerande blogg!

Svar: Åh va roligt att höra! Det är en av mina favoriter när det gäller mousser, så fräsch men ändå söt :) trevlig söndag!
Gustav Lagerträd

#12 - - E:

Gud så goda de ser ut! De måste jag prova :)