Jordgubbskaka med smak av vanilj, en fröjd för både öga och mun.

Publicerat i: Allmänt, Mitt härliga liv, Mjukakakor bakblogg, bloglovin, bäst, godast, härligt, jordgubbar, kaka, mjukkaka
Jag älskar att använda säsongs råvaror och vad kan passa bättre just nu än söta härliga jordgubbar.

Att dessutom baka något vackert för både öga och mun av dessa röda juveler behöver inte vara svårt på något sätt, som denna ljuvliga kaka som på engelska heter " upside down cake" och betyder att man gräddar kakan uppochner vilket ger ett vackert mönster ovanpå kakan. 

Den klassiska varianten bakas med ananas och cocktailbär men jag gjorde om denna lite och använde mig av färska jordgubbar och en saftig vaniljbotten. Kanske ett alternativ till den klassiska rabarberkakan.








Ingredienser:

- 1 dl socker
- 1 kartong jordgubbar

- 50 g smör
- 3 ägg
- 1.1/2 dl socker
- 1/4 tsk vaniljpulver
- 2 dl mjöl
- 1 tsk bakpulver 

Såhär gör du :

Sätt ugnen på 175 grader.

Börja med att klä in en rund form ca 24 cm med bakplåtspapper. 

Skiva jordgubbarna.

Strö ca 3/4 dl socker i botten på den klädda formen. 

Smält smöret och låt svalna något.

Lägg jordgubbarna ovanpå den sockertäckta botten i formen.

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt, sikta ner mjöl, bakpulver, vaniljpulver och de smälta smöret, rör till jämn klimpfri smet.

Strö 1/4 dl socker över jordgubbarna innan du häller över smeten.

Häll smeten jämnt över jordgubbarna och fördela smeten så jordgubbarna täcks helt.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter. Om du använder spring form så ställ formen på lite ugnsfolie då formen kan "läcka", så slipper du skrubba ugnen efteråt.

Låt svalna något och vänd sedan, servera precis som den är eller varför inte med en klick glass eller grädde. 

En riktig sommarkaka som garanterat kommer bakas många gånger här i sommar.





#1 - - Carro:

Men shit vad fin!!! Den ska jag testa!

Svar: Ja den blev farligt god, lite roligt om man vill piffa till den mjuka kakan :)
Gustav Lagerträd

#2 - - Leila :

hm den här kanske jag ska göra till söndag då vi ska ha kalas, vill ha något riktigt somrigt och lite annorlunda...den ser fantastiskt god ut!
//Leila

Svar: Åh va roligt, den blir ju lite rolig och härlig att servera. Gudomligt god dessutom :) se bara till att antingen ha en tät form eller klä ordentligt med bakplåtspapper, vill bara förvarna då karamellen i botten gärna rymmer :) ja en härlig dag ! :)
Gustav Lagerträd

#3 - - Sara:

Så himla fel årstid för den här kakan, men jag fick två askar jordgubbar igår och bestämde mig för att baka med dem. De smakar ju noll annars! Hur som haver ... kakan var gudomlig och nu längtar jag till sommaren. Tack för ett fantastiskt recept!

Svar: Ja det är ju perfekt att baka med jordgubbarna just nu. Va roligt att höra, ja den är supergod och lite rolig :)
Gustav Lagerträd