Cheesecake-muffins med saffran och pepparkaksbotten.

Publicerat i: Allmänt bakblogg, bloglovin, cheesecake, dessert, efterrätt, hembakat, muffins, nybakat, nyår, pepparkaka, saffran
Först och främst vill jag be om ursäkt för att jag uppdaterat dåligt, men nu är de ändring på det.

Jag förstår att de bakas och julstökas i de flesta hem just nu och här hemma är inget undantag, att snön lyser med sin frånvaro gör absolut ingenting då det andas och doftar jul här hemma ändå. Idag bakas det julig mini saffranscheesecake med pepparkaksbotten, för att göra det hela lite roligare gör jag dom i mini variant eller rättare sagt i portionsstorlek. Ett perfekt tilltugg till den rykande heta glöggen eller som dessert efter en mastig julmiddag. Ett recept jag varmt rekommenderar. 






Pepparkaksbotten:

- 120 g pepparkakor ( ca 27 st ) 
- 50 g smör 


Cheesecakefyllning:

- 200 g färskost 
- 1.3/4 dl socker
- 2 msk mjöl
- 1 tsk vaniljsocker
- 1/2 dl gräddfil 
- 1 msk saffransessece eller en påse saffran. 


Såhär gör du:

Kexbotten:

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret.

Mixa pepparkakorna med de smälta smöret, tryck ut i muffinsformar i muffinsplåt. 

Grädda mitt i ugnen ca 5 minuter, låt kallna.


Cheesecakefyllning:


Rör ihop mjöl, socker, vaniljsocker och mortlat saffran, tillsätt sedan färskost och vispa snabbt ihop till jämn smet.

Rör ner gräddfil tills allt är väl blandat. 

Fördela jämnt över de gräddade bottnarna. 

Grädda i mitten av ugnen ca 25-30 min. (jag gräddade mina ca 29 min) 

Låt svalna och ställ kallt någon timma. 

Servera sedan och njut ordentligt.



#1 - - Johanna - Återhämtningsbloggen:

Låter som ett himmelskt recept!

#2 - - bella:

Mums!!