Kakbrownie fylld med choklad och nutella.

Publicerat i: Allmänt, Mjukakakor, Småkakor Hela Sverige bakar, baka, bakblogg, bloglovin, brownie, bäst, choklad, godast, gudomligt, hembakat, kaka, kakbrownie, lagerhaus, nutella
Det här med att bara äta gott på helgen är ingenting för en sockerälskare  som mig. 
Det är njutningen i vardagen som gör den lite enklare, testa du också det fungerar! 
Jag piffade upp denna onsdag med helt fantastiska Nutella chocolate chip cookie brownies
En deg som jag gjorde på nutella och fyllde med choklad, en riktig maffig och sockersöt kaka som blev till en riktig chokladdröm.
Det blir som en seg mjuk oemotståndlig kaka/brownie som helt enkelt inte går att låta bli. 




Blir du sugen att testa så följer receptet här nedan:

Ingredienser:

- 120 g smör
- 100 g nutella
- 1.1/4 dl ljust muscovadosocker 
- 1/2 dl strösocker
- 1 ägg
- 1 msk vaniljsocker
- 4 dl mjöl
- 2 tsk majsstärkelse
- 1/2 tsk bikarbonat
- En nypa salt
- 100 g chokladknappar

- 100 g choklad att fylla med.


Såhär gör du: 


Sätt ugnen på 175 grader.

Smöra en muffinsplåt med plats för 12 muffins.

Vispa smör, nutella, muscovadosocker, strösocker, ägg och vaniljsocker ljust och luftigt några minuter.

Skrapa ner från kanterna och tillsätt mjöl, majsstärkelse, bikarbonat och salt och vispa ihop till jämn massa.

Skrapa ner från kanterna och tillsätt chokladknapparna vispa tills dom är jämnt fördelade i smeten.

Rulla till 12 lika stora bollar och lägg i muffinsplåten, tryck ut dom lite slarvigt så det blir en fördjupning och  fördela chokladen i varje kaka.

Grädda mitt i ugnen ca 11-13 minuter. Jag gräddade ganska precis 12 minuter.

Njut av saftiga gudomliga kakor.






#1 - - Sara:

Är likadan, det är njutningen i vardagen som är det viktiga. Behöver inte vara mycket, men vill man göra en efterrätter eller kaka så ska man inte känna ångest över att det inte är ens ätardag :)

Svar: Jag håller helt med dig, vardagslyx gör livet och framförallt vardagen så mycket roligare. Det är roligare att kunna njuta lite hela tiden istället för vissa dagar i veckan :) man får sprida ut det helt enkelt! Ha en fin söndag! :)
Gustav Lagerträd

#2 - - Helen:

vad duktig du är:) mycket inpirerande... var hittar jag till dem andras bloggar som var med i hela sverige bakar?? :)

Svar: Vad roligt att höra :) tack! Jag har länkat till dom som har bloggar till höger på bloggen. Trevlig helg!
Gustav Lagerträd