Det är inte alltid man hinner eller har lust att stå i köket, då är rulltårta det perfekta bakverket att bjuda på. Ett snabbt, snyggt och vansinnigt gott bakverk som man kan fylla med nästan vad man vill och känner för. Sen är det bara klockan och fantasin som sätter gränserna för dekoren.
Ibland vill man bara vara och få sitta i den där härliga fåtöljen som man annars bara springer förbi, med ljuslyktorna tända en stor kopp kaffe och som idag med just en bit av min ljuvliga saffrans-rulltårta fylld med vispad grädde, det är ren njutning. 
Saffran är en av mina favorit-kryddor oavsett årstid, denna gång blev det en magiskt god och saftig rulltårta som är snabb och enkel att vispa ihop.

För att krydda rulltårtan och imponera lite extra på gästerna så sikta ett randigt mönster med hjälp av utklippta remsor av bakplåtspapper.
 
Recept hittar ni nedan och jag lovar att ni kommer inte bli besvikna!

 
 
 
 

Ingredienser: 
 
- 3 ägg
- 2 dl socker
- 1 påse saffran eller essence 
- 1/2 dl mjölk
- 1.1/2 dl vetemjöl
- 1/2 dl maisena majsmjöl
- 1 tsk bakpulver
 
- 3 dl grädde
- 2 tsk vaniljsocker
 
Såhär gör du:
 
1. Sätt ugnen på 250 grader.
 
2. Klä en långpanna med bakplåtspapper.
 
3. Mortla saffranet med lite socker och vispa sedan med socker och ägg till pösig smet.
 
4. Rör ner mjölken.
 
5. Sikta ner mjöl, maisena och bakpulver och rör till jämn smet, häll i långpannan och grädda i mitten av ugnen ca 5 min.
 
6. Vänd över den varma botten på ett annat bakplåtspapper och låt svalna. 
 
7. Fyll med vispad grädde och servera! 

 

#1 - - Elise:

Men herregud vilken skapelse! :D Mums, detta måste jag prova! :D

Svar: Tack snälla! va roligt att höra, ja det tycker jag absolut! :)
Gustav Lagerträd

#2 - - Viktoria:

Visst är det gott med saffran! Den ser jättesmarrig ut! Jag kan tipsa om att blanda grädden med lingonsylt för att variera den lite.

Svar: Tack snälla! jag håller helt med dig, det är underbar kombo. Det ska helt klart testas. :)
Gustav Lagerträd

#3 - - Hon:

Herreguuuud vad gott! Denna måste jag pröva göra!

Svar: Supersmarrig. va roligt,det tycker jag absolut.
Gustav Lagerträd

#4 - - Emiza:

så ser gott ut

Svar: Tack, supergod. :)
Gustav Lagerträd

#5 - - Corre:

Mm de var super
Corinas.for.me

#6 - - Corre:

Tack för tips
Corinas.for.me

Svar: Va roligt att höra! Tack. :)
Gustav Lagerträd

#7 - - Lena:

Detta ser himla gott ut! :)

Svar: Tack va härligt :)
Gustav Lagerträd

#8 - - Jennie:

Åh vad gott

Svar: Farligt gott :)
Gustav Lagerträd

#9 - - AlbinaAcant:

Может быть, я не туда пишу, но на нашла тут на нашем сайте нужного раздела для фанатов кино.
Я тут недавно абсолютно случайно где-то нашла инфу о запуске абсолютно нового проекта – просмотрщика фильмов онлайн. Глянула там у них - Прикольно!
Громадная коллекция всяких фильмов и сериалов разных жанров. С удивлением нашла парочку редких сериалов.
Там у них написано, обновление коллекции фильмов и сериалов каждые 24 часа.
В общем, все киношки сейчас можно скачать на одном http://кино-на-диване.рф - сайте. Киноманам, надеюсь, понравится.
Спешу поделиться с вами своими находками и надеюсь хоть кому-нибудь оказать услугу.