Inom mat och bak-bloggsvärlden finns det en fin tävling varje år som heter Matbloggspriset, där sveriges bästa mat och bakbloggare koras inom olika kategorier, jag har tack vare er fantastiska läsare varit nominerad för några år sedan, och nu tänkte jag be om er hjälp igen. Om ni gillar min eller någon annan härlig blogg så tycker jag att ni ska klicka in på länken och fylla i och nominera era favoriter. 
 
Idag tänkte jag bjuda er på något som är älskat av så många och kan användas i alla tänkbara sammanhang nämligen maränger.
Jag har valt att göra mini-maränger just för att jag dels tycker ett det är så vansinnigt vackert att dekorera med men också gudomligt gott. Sen kan man spritsa dom i alla möjliga former, färger och varianter vilket gör dom ännu mer läckra. Detta bombsäkra recept ger kritvita maränger eller annan färg om så önskas varje gång!
Recept följer nedan.
 
 
 
 
 
 
 
 
Ingredienser:
 
  • 1 dl äggvita
  • 2 tsk citronsaft
  • 1 dl socker
  • 1 dl florsocker
 
Gör såhär:
 
  1. Sätt ugnen på 80-100 grader. 
  2. Vispa äggvita och citron till ett fast skum.
  3. Tillsätt sockret lite i taget och vispa till fast blank maräng
  4. Tillsätt tillsist florsockret under fortsatt vispning.
  5. Spritsa i önskad form och storlek.
  6. Grädda mitt i ugnen ca 45-50 min, eller tills dom är helt torra.