KaffeLatte tårta med vanilj och cremecheese fyllning toppad med espresso icing.

Publicerat i: Allmänt, Tårtor och bakelser espresso, färskost, kaffelatte, kaffetårta, tårta, vanilj
Söndag denna lugnet och vilans dag, eller var kanske jag ska tillägga. Numera är vi så effektiva att vi liksom glömmer bort att ta det lugnt, därför slår jag idag ett slag för avkoppling och vila. 
Alla har vi olika sätt att ta det lugnt och koppla av, och det gör jag bäst när jag bakar och det är min sorts "egentid", jag försvinner in i min egna lilla kreativa värld. 

Idag bjuder jag på en ljuvlig KaffeLatte tårta fylld med fräsch vanilj och cremecheese-fyllning, toppad med espresso-icing. 
Jag bjöd min kära mor på denna tårta och tillsammans var vi rörande överens om att den verkligen smakar kaffelatte, med lite extra socker. 
Kaffe och vanilj är verkligen en fantastisk kombination. 
Receptet hittar du nedan: 






Ingredienser:

Tårtbotten:

- 100 g smör 
- 2 krm vaniljpulver
- 1.1/2 dl starkt kaffe
- 4 ägg
- 3 dl socker
- 2 tsk vaniljsocker
- 4 dl mjöl
- 2 tsk bakpulver 

Fyllning:

- 300 g philadelphia 
- 2 tsk vaniljsocker
- 1 dl florsocker
- 2 dl grädde

Icing:

- 1 dl florsocker
- 1-2 msk espresso (beroende på hur tjock du vill att icingen ska vara.)


Såhär gör du:

1. Värm ugnen till 200 grader.

2. Klä en långpanna med två ark bakplåtspapper.

3. Smält smöret, tillsätt vaniljpulver och kaffe, låt stå och svalna en stund.

4. Vispa ihop ägg ,socker och vaniljsocker men inte för länge, tillsätt smörblandningen och sikta ner mjöl och bakpulver, rör till jämn smet.
Grädda i långpanna ca 15 min i mitten av ugnen.
Låt svalna.

5. Stansa botten i önskad form och storlek, jag valde att stansa ut 4 st 15cm rundlar. 
Det blir några "spillbitar" som är perfekta att avnjuta medans du bakar. 

6. Börja med att vispa philadelphian, florsocker och vaniljsocker till jämn kräm.

7. Vispa grädden hårt och vänd ner försiktigt i philadelphia-smeten.

8. Fördela fyllningen jämnt mellan lagren och ställ i kylen medans du gör icingen. 

9. Rör ihop florsocker och espresso och häll över tårtan, det är supersnyggt när det rinner lite längs kanterna tycker jag. Dekorera med hallon eller önskade bär. 

Servera! 




#1 - - Moa:

Den ser riktigt lyxig ut! Måste testas :)

#2 - - ida:

Mkt god! Tog även i lite kakao i smeten o icingen!