Rabarberpaj med knäckigt kokossmul serveras med luftig råkräm.

Publicerat i: Allmänt, Pajer bakblogg, bloggliknande, bloglovin, godast, kardemumma, knackig, knäckig, rabarberpaj, råjärn, råkräm, vanilj
Jag kom att tänka på en sak när jag stod i köket och stökade härom dagen, vi pratar så ofta om lycka och vad det är. För mig är lycka något som är så långt från materiella ting som vi kan komma, att göra någon glad och ge uppskattning och ta sig tid till saker man tycker är roligt, för min egen del är det att bjuda någon eller bli bjuden på hembakat. Att någon har lagt ner tid och energi på något som man sedan avnjuter tillsammans. Att ge någon annan tid är också en stor källa till lycka och att sedan krydda den med gott kaffe och nybakat. Tiden vi sparat kommer vi aldrig få tillbaka så ta tillvara på den på bästa sätt. 

Precis det gjorde jag för någon vecka sedan, jag var och pratade om vårens bakning i radio och bjöd på säsongens första rabarberpaj, en klassisk paj som jag satte min egna ton på. Jag hade även det stora nöjet att umgås med Ernst som var precis hemkommen från Toscana och bjuda på en bit nybakt rabarberpaj med luftig råkräm. 


Jag försteker rabarbern med mustigt muscovadosocker, nymortlad kardemumma och ren vanilj. Smuldegen gör jag på havregryn, muscovadosocker och kokos för en knäckig och krispig smuldeg, till detta serverar jag en kallvispad vaniljsås en så kallad råkräm som är sådär luftig och smakar mycket vanilj. 






Ca 6-8 personer

Ingredienser:

- 350 g rabarber
- 1/2 dl muscovadosocker
- 1 krm vaniljpulver
- 1/2 tsk kardemumma

- 1 dl muscovadosocker 
- 1.1/2 dl havregryn
- 1.1/2 dl kokos
- 3/4 dl mjöl
- 100 g smör

Råkräm:

- 3 .1/2 dl grädde
- 3 äggulor
- 1/2 msk äkta vaniljsocker
- 3 msk strösocker 


Såhär gör du:

Sätt ugnen på 200 grader.

Skär rabarbern i mindre bitar.

Stek rabarbern lite snabbt i en het panna ihop med muscovadosockret, vaniljpulvret och kardemumman.

Häll rabarbern i en pajform.

Knåda ihop alla ingredienserna till smuldegen och smula över rabarbern. 

Grädda mitt i ugnen ca 20 min.

Låt svalna något och servera ljummen med råkräm eller vaniljsås. 

Råkrämen:

Vispa grädden fast, vispa äggulor, vaniljsocker och strösocker fluffigt.

Rör försiktigt ner äggvispet i den vispade grädden, rör tills allt är jämnt blandat, servera till pajen. 







#1 - - JUNITJEJ:

Vad det ser gott ut!