Inspirationen fullkomligen blomstrar här som ni kanske märkt, jag fullkomligen älskar att stå i köket och förvunna in i min fena lilla kreativa värld. Idag tänkte jag bjuda på paj en kola och hallonpaj. Detta är ett lite omgjort recept av en klassisk Key Limepaj som vanligvis görs på en kexbotten och en fyllning bestående av lime och kondenserad mjölk. Jag gjorde min egna tolkning med syrliga hallon istället och resultatet är fantastiskt gott, jag toppade denna med italiensk maräng som jag brände av och dekorerade med färska hallon. Jag bjöd min familj på denna och betygen blev höga, min kära mor tyckte att kola och hallon vart helt fantastiskt tillsamman och jag håller med henne till fullo, en fantastisk smakkombination.
Denna paj tror jag kan passa till höstens och sensommarens kräftskivor.
 
 
ingredienser:  
 
 
 
 
 
 
 
Pajcrust:
 
  • 200 g digistivekex
  • 100 g smör
 
Hallonfyllning:
 
  • 200 g hallon ( jag använda frysta )
  • En burk á 400 g kondenserad mjölk
  • 2 äggulor
  • 1 ägg
 
Italiensk Marängtopping:
 
  • 2 äggvitor
  • 1 dl socker
  • 1/2 dl vatten
 
  • Hallon att dekorera med
 
 
Såhär gör du:

Sätt ugnen på 175 grader.
 
Smält smöret och kör digestivkexen i en matberedare eller smula för hand till småsmul. blanda smöret och smulet och tryck ut i en form med löstagbar kant.
Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.
 
Koka upp hallonen i en kastrull och passera genom finmaskig sil.
 
Blanda den kondenserade mjölken, äggulorna och ägget i en bunke försiktigt, häll sedan ner de passerade hallonen och rör till jämnt smet.
Häll över det gräddade pajskalet och ställ tillbaka i mitten av ugnen i ca 15-18 minuter. Ställ för att svalna.
 
När pajen svalnat gör marängen.
Vispa äggvitorna på medelhastighet medan du kokar socker och vatten i en kastrull till 121 grader. häll med en tunn jämn stråle ner i marängen och fortsätt vispa på lite högre hastighet tills marängen svalnat.
 
Spritsa på önskat sätt över pajen och bränn av med en brännare. 
 
Toppa med färska hallon.
Redo att serveras och njut av en fantastiskt krämig och lyxig hallonpaj.  
 
 
#1 - - Ellinor Netsö:

Men du va gott! Denna ska absolut prövas! :)