Twixkakor eller choklad och kolagrottor.

Publicerat i: Allmänt, Småkakor bakblogg, bloglovin, choklad, godast, hembakat, kola, mördegskakor, nybakat, småkakor, sött, trix, twix
Jag startade dagen på bästa sätt med en lång skogspromenad, kylan riktigt biter tag  och efterlämnar rosenröda kinder som hettar sådär härligt när man kommer in i värmen. 

Med sprakande varm kamin var det dags att ställa sig i köket, jag blev nämligen så vansinnigt sugen på småkakor så det blev choklad och kolagrottor. En variant på hallongrottan som visade sig bli otroligt gott, man skulle kunna kalla dessa för twixkakor då den har alla komponenter som just twixen har. Jag delar självklart med mig av receptet och det följer nedan.






Ingredienser:

- 200 g smör
- 1 dl socker
- 1.1/2 tsk vaniljsocker
- 1 tsk bakpulver
- 4.1/2 dl mjöl

- 1/2 burk karamelliserad mjöl

- choklad att spritsa över kakorna.


Såhär gör du:


Sätt ugnen på 200 grader.

Rör ihop alla ingredienser till en smidig och jämn deg.

Rulla till ca 25 st bollar eller längder och gör en djup fåra eller hål.

Fyll med den karamelliserade mjölken. 
Tänk på att inte fylla med allt för mycket då kolan bubblar upp i ugnen.

Grädda ca 10 min i mitten av ugnen.

Låt svalna helt.

Smält chokladen i micron eller över vattenbad och spritsa sedan över kakorna. 



#1 - - shazi:

ånh ser sjukt gott ut ju:D

#2 - - Marie Bergman:

Åh mums :)

#3 - - Helen:

OMG!!!! guuud vad gott:) trevlig helg!

Svar: Ja det dessa är galet goda :)
Gustav Lagerträd