De perfekta kanelbullarna!

Publicerat i: Allmänt, Sötebröd bakblogg, bloglovin, bullar, godast, kanel, kanelbullar, perfekta, socker, underbart
Något bland det bästa jag vet är att kliva in i ett hem där det doftar ljuvligt av nybakta bullar. Den lantligt romantiska doften av socker och kanel som möter en gör att minnen väcks till liv.
Det är något visst med bullar och jag ska erkänna en sak och det är att jag vill ha kanelbullar rätt och slätt inga krusiduller med olika fyllningar här bakas riktiga bondbullar.
Lyckan är också att jag lyckats få till den absolut bästa bulldegen någonsin, lätt, luftig och perfekt att arbeta med, resultat blev saftiga och luftiga bullar. Självklart delar jag med mig av detta recept som har tagit hela 26 år att experimentera fram.  







Ca 36 st

Ingredienser:

- 150 g smör
- 5 dl mjölk 
- 50 g jäst ( ett blått paket )
- 1 dl socker
- 1 rejäl nypa salt
- 2 tsk stött kardemumma
- 13-14 dl mjöl

Fyllning:

- 150 g smör
- 1 dl socker
- 2 tsk kanel

- ett ägg och en nypa salt till pensling

- pärlsocker



Såhär gör du:


Skär smöret i centimeter stora kuber.

Smula jästen i en bunke.

Värm mjölken till 36-37 grader.

Häll lite av den ljumna mjölken över jästen och rör tills jästen löst sig, tillsätt resten av mjölken, smöret, sockret, kardemumman, saltet och 10 dl av mjölet, arbeta ihop till jämn kladdig deg. 

Tillsätt sedan resten av mjölet lite i taget medans maskinen går eller om du knådar förhand tills degen är smidig och välarbetat. 

Jag lät degen gå i maskinen ca 10min. 

Täck med handduk och låt jäsa ca 1.1/2 h.

Blanda ihop fyllningen av smör, socker och kanel till jämn smet.

Dela degen i två på mjölat underlag.

Kavla ut degen till en stor rektangel och bred på kanel och sockersmöret.

Alternativ 1 : vik rektangel dubbel och skär ut remsor som du sedan tvinnar ihop till en knut och lägg på plåt.

Alternativ 2 : Rulla ihop rektangeln till en rulle och skär i ca 2 cm tjocka skivor och lägg på plåt. 

Sätt ugnen på 225 grader.

Låt bullarna jäsa ca 30 min under bakduk och pensla sedan med uppvispat ägg och strö pärlsocker över, grädda i mitten av ugnen ca 7-9 minuter.

Låt svalna på galler och njut sedan av ljuvliga och saftiga bullar. 

#1 - - Fröken.A:

Är grymt nyfiken på de där wrapsen alla pratar om!

Och bullreceptet det snor jag. Bullar är min akilleshäl och det stör mig att jag aldrig lyckas! Måste testa detta då! :kr

Svar: Ja dom är kanon goda! Va roligt, jag älskar detta recept då det är en lättarbetat och smidig deg som ger saftiga bullar :) trevlig helg!
Gustav Lagerträd

#2 - - princessmelis.com:

Åååh vad gott!

Svar: Ja dessa är magiskt goda :)
Gustav Lagerträd

#3 - - Sabina:

Vilka fina bullar, mina brukar inte bli så snygga.! :P

#4 - - Johanna:

Jag älskar att baka kanelbullar och har alltid gjort på samma sätt. Kanske borde testa detta - något nytt! Men för att klargöra, du smälter alltså inte smöret? 😊