Vit-kladdkaka med färska jordgubbar och konjak.

Publicerat i: Allmänt, Desserter, Mjukakakor bakblogg, bloglovin, fantastisk, godast, hembakat, jordgubbar, kladdig, kladdkaka, vit kladdkaka, vitchoklad
När livet ibland får för många ingredienser är det svårt att hinna med allt, tyvärr var det huvudingrediensen som fick stryka på foten det vill säga bakningen och bloggandet. Men med nya och inspirerade tag ska jag nu ge mig in i en bakandet underbara värld igen som ni är varmt välkomna följa här. 

Dagen till ära har det bakats en ljuvlig vit-kladdkaka med det lilla extra, det vill säga konjak. 
Vitchoklad och konjak är är fantastisk smakkombination som hjälper varandra att blomma ut och bilda en perfekt smakupplevelse. Jag toppar denna kladdiga kaka med färska jordgubbar för lite extra fräschör. 
Med det önskar jag er en fortsatt härlig lördag och helg. 








Ingredienser:

- 150 g smör 
- 200 g choklad
- 1 dl creme fraiche 
- 2 msk konjak 
- 3 ägg
- 1 dl strösocker
- 1 dl ljust muscovadosocker
- 1 tsk vaniljsocker
- 3 dl mjöl


Såhär gör du:


Sätt ugnen på 175 grader. 

Smöra och ströa en springform ca 25 cm.

Smält smöret och ta från plattan, tillsätt den vita chokladen och låt allt smälta samman under lätt omrörning. 

Häll alla ingredienser i en bunke och rör till jämn smet. 

Häll i springformen och grädda i mitten av ugnen i ca 20-25 minuter. 

Låt kakan svalna ordentligt, gärna en stund i kylen. Då får den en perfekt kladdig men ändå fast konsistens. 

Servera med färska jordgubbar och njut av denna härliga dessert.

#1 - - Christel:

Välkommen tillbaka Gustav. Har saknat dina recept men framför allt dina fantastiska bilder :)

#2 - - Maggan:

Ser fram emot att få följa ditt bakande framöver. Jag upptäckte nyligen din blogg då Hyrestgästföreningen publicerade ett reportage om dig. Receptet på Twixkakor som fanns med i artikeln provbakade jag. Mycket goda kakor som blivit uppskattade av mina fikagäster. Så fortsätt baka och inspirera! hälsningar från en mammaledig

#3 - - Julia :

Detta låter helt fantastiskt. Har faktiskt aldrig testat att göra en vit chokladkaka någon gång, måste testas!

#4 - - marie:

snyggaste o mest inspirerande bloggen!!!!!! Välkommen tillbaka!!!!1

#5 - - Citroncest - matblogg från Italien:

Jag har ALDRIG ätit vit chokladkaka, helt otroligt med tanke på hur många kakor man har gått igenom under livet. Haha. Måste testa denna.