Knäckpaj till jul och nyårsdessert kanske.

Publicerat i: Allmänt, Desserter bakblogg, bloglovin, dessert, jul, knäck, knäckpaj, kola, nyår, paj
Dan före dan före dan före dopparedagen, nu börjar lugnet så sakteliga lägga sig och allt är i det närmsta klart inför jul. Jag ska erkänna att det varit lite smått hysteriskt nu några veckor och därför har jag varit väldigt dålig på att uppdatera tyvärr. 
Men jag vill passa på att önska er alla en fantastisk jul och hoppas att den blir lugn och mysig. Själv ska jag fira julen i en timmerstuga i Sälen och sitta och njuta av sötsaker till ljudet av en sprakande brasa och massvis av tända ljus. 

Jag tänkte avslutningsvis bjuda på en liten julklapp från mig till dig nämligen ett gudomligt recept på Knäckpaj, vad passar bättre till jul och nyår. Denna paj är för alla oss som älskar knäck och kola. Servera gärna med lingon och lite grädde så är desserten fulländad. Himmelsk är bara förnamnet. Perfekt för alla er som inte bestämt jul och nyårsdessert än.






Ingredienser:


Knäcksmeten:


- 2 dl socker
- 2 dl sirap
- 2 dl grädde
- 100 g smör

- 2 dl creme fraîche
- 2 ägg  


Pajdeg:

- 150 g smör 
- 1 dl socker
- 3 dl vetemjöl


Såhär gör du:


Smält smöret i en stor tjockbottnad kastrull, tillsätt socker, sirap och grädde. 
Låt koka till ca 112-114 grader. (Använd termometer)

Låt svalna och tjockna något.

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret till pajdegen och tillsätt sedan socker och mjöl, rör till jämn pajdeg och tryck ut i springform ca 24 cm.

När knäcksmeten svalnat och tjocknat så tillsätt creme fraîchen och äggen och rör ihop tills allt blandats väl. 
Häll över pajdegen och grädda mitt i ugnen ca 40 min. Den ska fortfarande "dallra" något när du tar ut den.

Låt svalna och ställ sedan kallt, gärna över natten så pajen sätter sig ordentligt.



#1 - - malin:

Tack desamma söta Gustaf. Ha en fantastisk jul :)

#2 - - Lindans:

Åh, den låter helt ljuvlig. Måste provas. Älskar knäck. Spännande brytning med lingon till, perfekt!
God Jul.