Det bästa av två världar, jo det är precis vad jag bjuder på idag, en nästan sommrig dessert med fräscha och söta smaker. Jag talar naturligtvis om min CheesecakePaj med hallonswirl. En snabbare variant av cheesecake som inte kräver lika lång gräddningstid men smaken är nästan exakt densamma. Jag piffade till en klassiska varianten med en hallonswirl just för den fantastiska kombinationen av fräsch creamcheese och sötsyrliga hallon. Ja denna skulle jag mycket väl kunna tänka mig att servera som påskdessert. Fördelen med att baka just cheesecake är att det går att förbereda dagen innan, den smakar faktisk som allra bäst dagen efter. Så med det vill jag önska er en trevlig helg och hoppas det ska smaka.
 
 
 
 
Ingredienser:
 
Pajdeg:
 
  • 100 g smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl muscovadosocker
  • 2 äggulor
 
 
HallonSwirl:
 
  • 100 g frysta hallon
  • 2 msk socker
 
 
Cheesecakefyllning:
 
  • En burk kondenserad mjölk
  • 150 g creamcheese
  • 2 äggulor
  • 1 ägg
  • 1.1/2 msk maizena majstärkelse
 
 
Såhär Gör du:
 
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Nyp ihop alla ingredienser till pajdegen, kavla ut och klä pajformen, ställ i frysen ca 30 min.
  3. Nagga pajdegen och grädda i mitten av ugnen ca 8-10 minuter.
  4. Koka upp hallon och socker i en kastrull, passera genom finmaskig sil så du får bort kärnorna, ställ åt sidan.
  5. Sänk ugnen till 175 grader.
  6. Vispa ihop kondenserad mjölk, creamcheese och maizena till jämn smet, rör sedan försiktigt ner äggulor och ägget tills allt är väl blandat.
  7. Häll översmeten i det gräddade pajskalet, ringla och droppa över hallonsåsen försiktigt och dra sedan med kniv åt två håll för en snyggt ”swirl”-mönster.
  8. Ställ in mitt i ugnen och sänk till 150 grader och grädda ca 35 min eller tills cheesecakes satt sig, den ska forfarande dallra lite med inte vara lös.
  9. Låt kallna helt innan servering då chessecaken smakar som allra bäst.