Man behöver inte alltid krångla till det när man ska baka och bjuda in till fika, jag tycker att bara ordet hembakat är inbjudande och man bli aldrig besviken. Att någon tagit sig tid i köket och faktiskt skapa något själv. Håller ni med mig? 
Ett sådant bakverk ska jag bjuda er på idag, vaniljdoftande rulltårta fylld med komkokt hallonkompott. När jag bjuder på denna rulltårta så är det fullständigt renrakat på kakfatet och alla älskar den, den får kanske mer beröm än något annat bakverk. Därav drar jag slutsatsen att det enkla ibland faktiskt är det bästa.
Sen kan man variera rulltårta både i smak och utseende, du kan fylla med grädde och kompott eller varför inte spritsa grädden och servera som bakelser. Eller som jag gjorde, byggde en tårta av rulltårtsbitar en så kallad "Royal Charlotte", vips så har du en tårta på mindre än 2 timmar. 

 
 
 
 

Ingredienser: 
 
Rulltårtsbotten:

⁃ 3 ägg
⁃ 2 dl socker
⁃ 1 tsk vaniljsocker 
⁃ 1/2 dl mjölk
⁃ 1.1/2 dl vetemjöl
⁃ 1/2 dl maisena majsmjöl
⁃ 1 tsk bakpulver


Hallonkompott:

⁃ 200 g frysta hallon
⁃ 1/2 dl socker
⁃ 2 tsk maisena majsmjöl
 
 
Såhär gör du:
 
1. Sätt ugnen på 250 grader.
 
2. Klä en långpanna med bakplåtspapper.
 
3. Vispa ägg ,socker och vaniljsocker pösigt.
 
4. Rör ner mjölken.
 
5. Sikta ner mjöl, maisena och bakpulver och rör till jämn smet, bred ut jämnt i långpannan och grädda i mitten av ugnen ca 5 min.
 
6. Vänd över den varma botten på ett annat bakplåtspapper och rulla ihop med bakplåtspapperet medan den forfarande är ljummen (då spricker den inte och lättare att få en fin rulle sedan).
 
7. Koka ihop alla ingredienser till kompotten i en kastrull till tjockare konsistens. Låt svalna.

8. Rulla ut rulltårtsbotten och bred på den avsvalnade kompotten jämnt, rulla ihop och låt stå kallt en liten stund.
 
9. Skär upp och servera.