Jag har aldrig varit med om en sommar med så mycket blåbär och jag har förstått att det inte bara är jag som upplever detta. Att gå ut i skogen och plocka sina egna råvaror det är vad jag kallar lyx. Att sedan baka på dessa, ja det gör mig rent av lycklig kanske till och med euforisk. Mer hembakt än så blir det inte. 
Så idag tänkte jag bjuda på blåbärs rutor, en blandning mellan paj och småkaka. En ljuvlig kolasmak ihop med söta blåbär och ett krispigt smul som topping. Underbart! 





Ingredienser:

Kakbotten:

- 150 g smör
- 1.1/2 dl socker
- 1 msk vaniljsocker
- 2 dl mjöl
- 2 dl havregryn 
- 1 tsk bakpulver

Blåbärfyllning:

- 225 g blåbär
- 1/2 dl ljust muscovadosocker
- 1 msk maisena majstärkelse 

Havresmul:

- 50 g smör
- 2 dl havregryn
- 1/2 dl ljust muscovadosocker 
- 1 tsk vaniljsocker
- 100 g riven eller hackad vit choklad

Såhär gör du:

Sätt ugnen på 175 grader:

Klä en långpanna ca 20x30 cm med bakplåtspapper.

Knåda ihop alla ingredienser ordentligt till en deg och tryck ut i botten på formen.
Grädda i mitten av ugnen ca 20 min.

Koka ihop blåbär, muscovadosocker och maisena i en kastrull och koka till tjockare konsistens. Ta från värmen.

Nyp ihop alla ingredienser till havresmulet.

Bred ut blåbärfyllningen över kakbotten och smula över havresmulet, grädda ytterligare 25 min i mitten av ugnen. 

Låt svalna och njut av somriga blåbärsrutor.



#1 - - Sara:

Gudomligt goda! Gjorde succé. Serverade rutorna i generösa bitar med en kula god vaniljglass. Nästa gång provar jag med lingon. Tack tack!

Svar: Åh va roligt att höra, jag älskar dessa. Perfekta att frysa om inte alla går åt :)
Gustav Lagerträd