Klassiska bakverk är något som ligger mig varmt om hjärtat, och jag vet många med mig håller med. Jag är uppvuxen med en gammelmormor och en farmor som har bakat alla de klassiska recepten och något jag vill ta med mig och bevara. Min gammelmormor bakade bland annat den mest fantastiska sockerkaka man kan tänka sig, sådär luftig men ändå saftig och med en kopp kaffe i ena handen och en bit av hennes sockerkaka i andra så var man just den lyckligaste. Bakfantast som man är så undrade man ju vad hon gjorde med smeten, och hon var alltid så hemlighetsfull men så en dag så viskade hon -"hemligheten är ljummet smör och mjölk". Sedan dess bakar jag alltid mina mjuka kakor på ljummet smör och mjölk. 
Så idag bjuds det självklart på klassisk sockerkaka, enkelt och helt fantastiskt gott!
Önskar du göra Ganachen så finns beskrivning och ingredienser längst ned i receptet.
 
 
 
 
 
 

Ingredienser:

⁃ 100 g smör
⁃ 1 dl mjölk
⁃ 3 ägg
⁃ 2 dl socker
⁃ 2.1/2 mjöl
⁃ 1.1/2 tsk bakpulver
⁃ 2 tsk vaniljsocker
 

Såhär gör du:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smöra och mjöla önskad sockerkaksform.
3. Smält smöret och tillsätt mjölken, ställ åt sidan.
4. Vispa ägg och socker riktigt fluffigt och pösigt.
5. Sikta ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör till klimpfri smet.
6. Tillsätt smör och mjölkblandningen och rör återigen till jämn smet.
7. Häll i formen och grädda mitt i ugnen ca 25-30 minuter, kolla med provsticka.
8. Servera! 

Jag valde att servera mina två sockerkakor med chokladganach. Om du önskar göra detta så smälter du 100 g valfri choklad över vattenbad, tillsätt sedan 3 msk grädde för mörk/mjölk-choklad och 1 msk till vit, rör till jämn ganach, häll över kakan och Servera sedan.