Ibland behöver man inte krångla till saker så himla mycket, jag tänkte att jag skulle servera en härlig höstdessert men tider var knapp. 

Det löste jag genom att göra mina supersnabba Dulce de leche fondanter, man skulle kunna beskriva detta bakverk som en liten kladdkaka med smörkolasmak. Fantastisk, den tog mig allt som allt ca 30 minuter att göra inklusive gräddning och den fick höga betyg här hemma.

Jag serverade med spritsad grädde och rödavinbär för att bryta av med något fräscht.

Trevlig söndag på er! 

 
 
 
 
 

Ingredienser:

 

  • 2 ägg
  • 2 äggulor
  • 1 tsk vaniljsocker
  • En burk Dulce de leche
  • 1/2 dl mjöl

 

  • Grädde och bär till servering

 

Såhär gör du:

 

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Smöra och mjöla 8 suffléformar eller muffinsplåt.
  3. Vispa äggen, äggulorna och vaniljsocker pösigt.
  4. Vispa ner dulce de lechen men bara så allt blandas.
  5. Sikta ner mjölet och rör försiktigt ihop allt jämnt.
  6. Häll i formarna.
  7. Grädda mitt i ugnen ca 8-10 min.
  8. Skär med en kniv runt kanterna när som svalnat något och vänd ur dom ur formarna.
  9. Servera med lättvispad grädde eller glass och bär.
#1 - - Jacobina:

Hej herr Havreflarn,
Va många fantastiska recept du har! Allt ser så gott ut. Jag undrar om smörkolafondanterna kan förberedas o serv
eras kalla? Ska ha m dessert till en bjudning och vill inte grädda där.
Tack för en fin blogg,
Jacobina