Gräddig smörkolasås, perfekt till glassen.

Publicerat i: Allmänt, Desserter, Tillbehör bakblogg, bloglovin, glass, godast, gräddig, hembakat, hemkokt, kolasås, smörkola, sås, tillbehör, topping
Jag är barnsligt förtjust i kolasås och då allra helst smörkolasås, och självklart min egna hemkokta. 
Att servera denna ljuvliga karamellsås till helt vanlig vaniljglass och toppa med  höstliga lingon ja då är desserten fulländad på alla sätt.

Eftersom jag kokar såsen med smör så ger det såsen en rund mild och krämig smörkola smak och inte fullt lika "sockrig" i smaken som en vanlig kolasås. 

Imorgon kommer jag bjuda på ett rent magiskt recept där ja använder smörkolasåsen i bakning, så varmt välkomna in imorgon igen. 









Ingredienser:

- 2 dl socker
- 2 dl sirap
- 2 dl grädde
- 100 g smör


Såhär gör du:

Häll alla ingredienser i en stor tjockbottnad kastrull. ( använd en stor kastrull för att undvika att det kokar över ) 

Låt koka upp och småkoka i ca 4 min. 
Rör då och då med en träslev eller annan värmetålig slev. 

Låt svalna och servera med valfritt tillbehör.

Förvara överbliven sås i en tätslutande burk i kylen. 





#1 - - Amanda Westberg:

Va gott det där verka! :) Visste inte att den va fullt så gul faktiskt, har gjort det hemma men hade något annat recept så min blev lite mer brunaktig och den va kanske lite småbränd hahah!

Gillar din blogg riktigt mycket, ny följare har du iallafall! :D

Svar: Va roligt att höra. Ja den är lite ljusare och det är för att den inte är kokt fullt lika länge och för att det är mycket smör i. Men vansinnigt god och perfekt till glass. Va trevligt, du är varmt välkommen :) trevlig helg!
Gustav Lagerträd

#2 - - Sara:

Ser sååååå god ut!! Jag undrar hur länge såsen håller i burk och om man ska förvara den i kyl eller köksskåp?

Svar: Ja den är helt fantastisk, min blev bara ståendes i en dag men jag skulle nog säga någon vecka i kylskåp. :)
Gustav Lagerträd

#3 - - Sezen Mert:

Det ser riktigt smaskigt, vilken sorts sirap använder du?

Svar: Den är riktigt god. Jag använder den ljusa :) trevlig helg!
Gustav Lagerträd