Fantastiska mintkakor.

Publicerat i: Allmänt, Konfekt och godis, Pyssel bakblogg, bloglovin, choklad, fantastiska, godast, godis, mintkakor
Söndag, en vilodag eller som det heter i det gustavianska hemmet, Bakdag.

En lite gråmulen söndag som denna kan lätt piffas upp med godsaker.


Ja vet att jag har bjudit på detta recept tidigare men jag kan inte motstå att bjuda på det igen, jag fullkomligen älskar mintkakor och jag vet att många med mig gör det. 
Att det sedan är så vansinnigt enkelt att göra dom gör inte saken sämre. 

Smakar precis lika gott om inte bättre än dom köpta och som jag brukar säga; då vet jag att det inte är några konstigheter i dom heller.

Så varsågoda och hoppas det ska smaka.






Ingredienser:

- 1 äggvita
- 250-300  g florsocker ( beroende på storleken på ägget )
- 1.1/2 tsk pepparmintsarom 

- 150 g mörkchoklad 

Såhär gör du:

Vispa vitan skummig och fast, tillsätt pepparmintsarom och lite av florsocker blanda samman och fortsätt med resten av florsocker tills du har en fast deg.
 (bli inte oroliga det går att röra i mer florsocker än vad man tror.)

Rulla till bollar i önskad storlek och platta till dom, låt dom torka ca 1.1/2 timma på plastfolie.

Smält chokladen över vattenbad och doppa kakorna i rikligt med choklad, låt stelna i rumstemperatur. ( tänk på att choklad trivs bäst i rumstemperatur ) .

Njut av ljuvliga mintkakor. 
#1 - - Erica:

Men va läckra kakor, såg supersmarrigt ut.
Om du är intresserad av mat ( jag bakar oxå en del) så kika gärna in på min lilla blogg www.ericasmeny.blogg.se
Du är välkommen.
Följer din blogg.
Ha en fin söndagkväll
Kram//Erica

#2 - - anneli:

Hej.
Ser super goda ut, tänkte baka till mitt kalas. Ungefär hur många blir det?

Svar: Åh va roligt, får be om ursäkt för sent svar men har haft lite krångel. Det blir ca 15 st lagom stora. :) ha en härlig dag ! :)
Gustav Lagerträd