Söta blomkakor , kreativt sätt att baka småkakor och pajer.

Publicerat i: Allmänt, Småkakor bakblogg, bloglovin, blommor, mördeg, småkakor, solrosor
Jag satt i köket igår och bläddrade igenom min receptsamling och hittade ett av mina recept på mördegskakor som jag fullkomligen älskar. Men jag måste medge att dessa kakor inte är så jätteroliga att titta på men smaken är så god,och sen är jag så otroligt förtjust i just småkakor. 




Hur kan man göra dessa lite roligare då? 
Jo man kavlar ut degen och stansar ut blommor som man sedan gräddar på en uppochnedvänd mini-muffinsplåt. 
Och jag måste erkänna att dom genast blev lite roligare att servera, påminner om en bukett solrosor och vips så har man kakor eller pajskal som både är söta för munnen och ögat.



Ca 24 st

Ingredienser:

- 100 g smör
- 2 dl mjöl
- 1/2 dl florsocker
- 1 msk vatten


Såhär gör du:

Sätt ugnen på 200 grader.

Knåda ihop alla ingredienser snabbt till en jämn deg. 

Låt vila någon i kylen.

Kavla ut degen mellan två bitar plastfolie ( då slipper du att degen fastnar överallt.).

Stansa ut "blommor" och tryck ut på baksidan av en mini-muffinsplåt. Kavla inte för tunt, och placera blommorna rakt ovanpå så dom inte trillar åt sidan vid gräddning. 

Låt vila i kylen en stund och grädda sedan mitt i ugnen ca 10 min.

Fyll med önskad fyllning. 

Jag fyllde med créme fraishe smaksatt med florsocker, vaniljsocker och kanel som jag vispade ihop till tjock kräm. 

#1 - - Marja - Baka Sockerfritt:

Vilken kreativitet! Jag tycker de är jättefina.

Svar: Åh tack :) va roligt att höra ! Lite kitschiga iallafall ! // gustav
Gustav Lagerträd

#2 - - Sanna:

Jättetrevliga! Har lagat dessa med Marsan vaniljkräm som fyllning, toppade med hallon och lite florsocker. Bra recept.

Svar: Åh va roligt att höra! Det lät riktigt gott :) ha en härlig kväll.
Gustav Lagerträd