Ljuvliga macarons som du enkelt lyckas med.

Publicerat i: Allmänt, Mitt härliga liv, Småkakor, Tårtor och bakelser Valborg, bakblogg, bakelser, blogg, bloglovin, glutenfri, glutenfritt, hela Sverige bakar, inspiration, lantliv, macarons, recept, skönahem, vackert
Som jag lovade tidigare så kommer jag ikväll bjuda på det absolut bästa receptet på macarons, ett franskt litet bakverk som är ljuvligt gott och absolut inte behöver vara svårt. 




Det finns lika många recept som det finns fransmän skulle jag gissa och detta är kanske inte historiskt regelrätt men slutresultatet smakar som macrons jag har ätit på konditorier om inte bättre. 
Fantastiskt vackra är dom också.



Ingredienser:

- 3 äggvitor
- 1/2 dl socker 
- 3 dl florsocker
- 100 g mandelmjöl

- hushållsfärg för färgglada macarons.

Lime och mascarponekräm:

- 1.1/2 dl grädde
- 125 g mascarpone
- 1/2 dl florsocker
- cest och saft från en lime

Såhär gör du:

Separera gulan från vitan och låt vitorna stå någon timma i rumstemperatur.

Vispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt sedan sockret lite i taget vispa till blank fast maräng.

Sikta ner mandelmjöl, florsocker och eventuell färg, rör försiktigt till jämn luftig smet.

Spritsa i önskad storlek, jag gjorde ganska stora ca 4 cm.

Låt kakorna vila ca 1 timma för att kakorna ska få den karakteristiska "foten". 
Sätt ugnen på 150 grader.
Grädda  i nedre delen av ugnen ca 15-20 minuter beroende på storlek.

Låt svalna på galler.

Mascarpone krämen:

Vispa grädde och tillsätt mascarpone, florsocker och lime, vispa till jämn fast kräm och fyll kakorna.

Njut nu av dina fantastiska franska bakverk.


Trevlig kväll på er alla.